Blåskjell med kremet hvitvinssaus

Hei der.

Før julen setter skikkelig inn,  med julemat og det som hører til tenkte jeg at jeg ville dele en fantastisk rett med dere.

Den er enkel å lage, og liker du sjømat garanterer jeg at denne vil falle i smak.

Jeg har til nå holdt meg langt unna det å lage noe med blåskjell på grunn av at jeg har trodd det er så vanskelig. For noen uker siden var jeg med noen som var skikkelig flinke på denne retten, og jeg fikk være med som en liten hjelper. De hadde ikke oppskrift, men jeg har klart å huske sånn noenlunde hva som var oppi, og hvordan den lages. Så da deler jeg det jeg husker med dere. Bildet er av retten som jeg har laget helt selv.

Siden vi er så få i vår husstand er retten basert på 2 personer. Det er bare å gange opp hvis dere er flere – eller om du er alene halverer du bare. Til en anbefaler jeg litt mer veske.

 

Du trenger:

1 nett (ca. 1 kg. blåskjell), 2-3 båter hvitløk finhakket, 1/2 finhakket rødløk, 1 gulrot i strimler, 1 chili finhakket (ønsker du ikke så sterk halverer du), purreløk – jeg brukte ca. 10cm. som jeg finhakket, 3-4 ss olivenolje,  1 dl hvitvin, 2-3 dl kremfløte, 2-3 ss creme fraiche, litt persille, pepper

Først må du skylle og vaske blåskjella. Ta vekk de som er i stykker og de som ikke lukker seg hvis du dunker litt i de.

Deretter freser du løk, gulrot, chilie og event. det du har av grønnsaker. Jeg krydret litt med sort pepper.

Tilsett hvitvin og deretter blåskjella. Legg lokk på og damp til skjella åpner seg. Litt lurt å snu litt på de innimellom. (dette tar kun 2-3 minutter).

Ta ut blåskjella men la kraften ligge igjen. Tilsett fløten og creme fraiche og kok opp.

Når sausen har fått ønsket tykkelse ha blåskjella tilbake i gryta og vel dem inn i sausen.

Før servering kutt opp persillen og strø over.

Det er veldig godt med hvitløksbrød til.

 

Håper det smaker.

#blåskjell #matglede #matprat #middag #helgekos #helgemat #mat

12 kommentarer
    1. Ja det ser jo så godt ut..og jeg spiste blåskjell før i tiden..men syns ikke det var så særlig godt….men kraften…suppa…DEN er god…Flott tips! Ikke noe jeg har laget heller dette…

    2. Nam, nam … Blåskjell er sykt godt. Både på den ene og den andre måten. Men ikke hermetisk! Hehe. Da jeg var liten så “plukket” vi blåskjell og grilla dem i glørne på bålet. Det er et godt barndomsminne, og de blåskjellene smakte mye, mye bedre enn de jeg har fått i ettertid. De var store og fint orange i fargen. Ikke så blasse som mange av dem kan være nå. Og så smakte de himmelsk! Tenk å like dette som barn da. Men reker og annet skalldyr har jeg først vent meg til som voksen …

    3. Marit: Ja det er uvanlig….. her hjemme liker han suppen men ikke blåskjella.. he,he. de får jeg ha for meg selv. Tror nok som du sier at de smakte mer de dere fant…. men tror nok ikke jeg hadde turd ¨å gått på sanking selv:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg