20 år i beina – med strekk

Ja jeg legger ikke skjul på at jeg snart runder 50, og er i grunnen stolt og fornøyd med det.

Kunne innimellom tenkt meg å vært noen år yngre, men som den realisten jeg er vet jeg at det kan jeg ikke gjøre så mye med.

Når jeg derimot finner tester som jeg kanskje kan klare, er jeg ikke sen med å prøve. Jeg har jo holdt på med dette joggeprosjektet mitt som jeg har kalt “på jakt etter joggekroppen” nå i nærmere et år. Jeg holder stand, selv om jeg har pådratt meg noen strekker innimellom. Det har vært litt et steg frem og to tilbake.

I mine “strekk” tider har jeg funnet ut at å kombinere denne løpingen med styrke er lurt. Så dermed har jeg fått vist meg litt på treningsenteret også.

Og tro det eller ei, jeg har faktisk klart å overvinne min “sosiale angst” når det gjelder jogging. Jeg har deltatt på flere “running” timer på senter. Det er jeg jo ekstra kry av.

Testen som viser at jeg er 20 år i beina tok jeg her hjemme etter at jeg kom over den i “I Form”. Den går ut på klassisk knebøy, som ifølge artikkelen er en hard øvelse, der rumpe og lår må jobbe maksimalt mens ryggen og magen bruker minst mulig. En øvelse som er genial for å teste styrken i beina.

Ved knebøy, eller “squats” som de også kaller det gjør du ved å stå med hoftebreddes avstand mellom føttene. Hold hælene i gulvet under hele øvelsen.

Bøy i beina, og senk baken som om du skal sette deg på en stol. Knærne skal danne en vinkel på cirka nitti grader. Reis deg raskt men kontrollert opp igjen.

Jeg klarte hele 60 som viser at jeg har styrke i beina som en 20 åring. Litt kry av det da.

Resultatet for kvinner var følgende:  13-17 – som en 60 åring, 18-22 – som en 50-åring, 23-26 som en 40 åring, 27-32 som en 30-åring, 33-36 som en 20-åring, over 37 – super sprek i beina visst.

Resultatet her tar jeg med meg og lagrer det i den hjernehalvdelen som er beregnet på “godt å vite”.

Har du tatt denne testen?

 

 

 

4 kommentarer
    1. vel jeg prøvde meg nå og ga meg på 32 ,det som gjorde att jeg stoppet var stikk i kneet som ikke er helet fulstendigt etter kneopperasjonen,så da sier jeg meg godt fornøg med det,jeg blir 56 og landet på bein som en 30 åring :=)

    2. Ja det er flott det – å være 20 år i beina 😀 Her er det bare å stå på! Ingenting kommer gratis lenger, og helsen og styrken er viktig å passe på 🙂

      Du er flink!

      Litt lurt ja, å kombinere sykling og jogging 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg