Å sove skal være sundt

Hei dere.

Ja kan dere tenke dere. I dag forsov jeg meg. Ikke slik direkte, men i mitt lille hode.

Jeg skulle i grunnen vært oppe å hoppet klokken syv, men låg og slumret til rundt åtte. Ingen planer i grunnen før senere på i dag, men jeg føler allikevel at jeg er blitt frarøvet en time. Merkelig det der.

Jeg leste her om dagen en artikkel i ill. vitenskap hvor de hadde fokus på det med å sove. Overskriften var at menneskene har sovet seg til suksess. Dette er jo interessant, spesielt etter en litt for lang natt.

Vi sover i for å spare energi, og er grunnen til at vi kan lære nye ting, styre følelsene og fungere sosialt. Tross om vi kan si at vi ligger i dvale, er det påvist i en rekke undersøkelser gjort oppigjennom tidene at hjernen har perioder hvor den jobber i høygir.

En god natts søvn kan faktisk løse et problem eller gjør at en finner løsninger på ting som en har stått helt fast i.

For min del må jeg bare finne ut hva det enn kan være. Kan jo bli interessant.

Jeg har en utfordring tror jeg, og den skulle jeg virkelig funnet en løsning på. Det gjelder mitt lille hageprosjekt. Jeg er ikke helt sikker på om det blir så stor utfordring siden jeg ikke har fått alle elementene i hus enda. Men det kan være. Når det er sagt så ser hagen min litt merkelig ut for tiden. Jeg har ikke den store tålmodigheten og en av mine svakheter er at når jeg bestemmer meg for ting må ting skje nå. Dermed har jeg begynt litt i feil ende. Flyttet litt på planter og plantet noe nytt. Så det ser litt rotet ut hvis en ikke kjenner til planen. Jeg tror nok at naboene lurer veldig.

I morgen skal jeg hente siste rest, så kanskje blir det ferdig i løpet av uken? Jeg kjenner at det kribler litt, og håper jo at det blir så bra at jeg kan vise dere.

Jeg ønsker dere en flott dag. Her skal jeg hjelpe en venninne som har konfirmant i dag. Så selv om jeg kun skal servere regner jeg med at jeg får en godbit eller to.

 

Legger ved et bilde jeg tok for en stund siden. En kveld vi hadde en nydelig solnedgang.

 

 

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Søvn er vist nok viktige greier. Leste en gang at voksne burde sove ca 7 timer hver natt. Og jeg som er superfornøyd om jeg klarer 6,5. Det er langt fra hver natt jeg klarer så lenge nemlig. Nydelig bilde av solnedgangen 🙂

    2. Jeg sover i alle fall ikke lenger enn til 6-7, helg eller hverdag, spiller ingen rolle. Men tror jeg får nok søvn, ofte i alle fall.. For fungerer tålelig bra 😉 Så flott bilde Sølvi <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg