Betakaroten – har den effekt på brunfargen?

Hei dere.

Jeg må ærlig innrømme at jeg som flere andre har hengt meg på trenden og kjøpt betakaroten for å få en fin brunfarge som holder lenger. Om det har virket vet jeg ikke.

Her om dagen kom jeg over en interessant artikkel som omhandlet om betakaroten virkelig gjør deg brunere. Denne artikkelen åpnet øynene mine.

Du skjønner at Betakaroten er et gult fargestoff som ved høyt nok inntak lagres, blant annet i huden og farger den guloransje. Det kan ligne på solbrun hud, men har ingenting å gjøre med det.

Tross farge blir en ikke mindre solbrent av å bruke denne, men rødheten kan muligens bli kamuflert av fargen en har.

Betakaroten er et stoff som hører til i gruppen karotenoider som omdannes til vitamin A i kroppen vår. Vi finner fargestoffet i en rekke frukter og grønnsaker som gulrot, brokkoli, spinat, papaya, tomater, grønnkål, erter, paprika og søtpotet.

I en vanlig gulrot er det ca. 4,2 mg betakaroten, det samme som finnes i enkelte kosttilskudd. Så konklusjonen er at en kan spise en gulrot eller to til dagen og få i seg det samme som en får fra kosttilskuddet.

Så om kosttilskuddet har en virkning kommer vel an på hva en ønsker å oppnå. Jeg kommer nok til å holde meg til gulrøtter tror jeg.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Joda, det funker nok litt, men folk blir jo guloransje i huden. Samme med flere av disse selvbruningsgreiene. Oransje!
      Og jeg er ingen orangutang 😎Står over.

      1. Absolutt alt med måte. Ikke noe jeg anbefaler å spise gulrøtter i fleng. Men det er greit å vite hva det er siden de reklamerer så masse for akkurat dette. både bloggere og helsekost.

    2. jeg viste att gulrøtter kunne gi en fin glød i huden,men spiser en veldig masse gulrøtter kan huden virke litt orange :=) piller trenger vi ikke ,vi må bare innhente nok kunskap om mat,så får vi i oss det meste av det vi trenger,men greit å ha prøvet pillene da :=)

      1. Stemmer at det blir gulaktig men det er lurer med gulrøtter enn pillene vil jeg tro. Selv om alt er jo med måte. Jeg hadde ei venninne som hadde dilla på gulrøtter når hun gikk gravid til de grader at hun fikk forbud mot gulrøtter fra legen. Så… alt med måte:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg