Bør de “misunnelige” få hjelp?

I dag vil jeg rette blikket på oss og “misunnelse”. Ikke det at alle i hele verden trenger hjelp, tross om jeg tror nok at følelsen av å være misunnelig har streifet innom de fleste av oss til tider, ja til og med meg.

I disse dager må jeg innrømme at jeg er litt misunnelig på de med de “Super Grønne fingrene”. Jeg ser at det begynner å ta form, det spirer og gror  og det er mange som er utrolig flinke. Jeg skuer på min lille hageflekk og ser at jeg skulle trengt både de fingrene og entusiasmen, tiden og evnene til å lage den lille flekken om til rene oasen. Men den misunnelsen jeg føler her lar jeg være og jeg går ikke og saboterer i alle disse flotte hagene for det. Trekker et sukk, og ja så tenker jeg nok, en dag….

Det er nok de som gjør denne misunnelsen til noe mer enn det som jeg synes er litt skummelt og disse burde få hjelp. For denne form for misunnelse bør være et varsku. Enten at det spiser en opp innvendig, saboterer for å unngå at andre får suksess og ikke klarer å håndtere at andre får annerkjennelse. Usikkerhet kanskje? Kan det være grunnen? Jeg tror nok ikke de  er ondskapsfulle, men når det gnager som mest tror jeg at de fleste kan gjøre det meste, som også kan være uforklarlig for de og den det gjelder.

Her i huset er vi midt oppi Russetiden. Ikke det at den ligner så mye på vanlig Russetid i tiden vi har hatt. Men poden har vært med på en Russebuss. Tross om det har kostet så har han og resten av gjengen hatt et samhold nå gjennom to år. De har hatt arrangementer før corona med hele gjengen, og redusert antall etter gjeldene regler. Dugnader har de vært på, organisert både aktiviteter og ikke minst holdt styr på økonomien. Jeg synes tross om jeg var skepsis til å betale så mye penger at lærekurven de har vært med på har vært fantastisk. Så kanskje kan det være verdt pengene? Har ikke helt blitt enig med meg selv her. Men han har betalt selv av egne penger som han har tjent på ulike jobber, og det vet jeg at det er flere av de som har gjort.

Forrige fredag var bussen klar, og den skulle på “rulling” som de fint kaller det. Stemningen sto i taket, Stavanger Aftenblad var til stede for å dekke “slippet” på bussen og det var høy stemning. Som dere forstår er denne bussen i “toppskikte” når det gjelder busser i området, og ligger an til å vinne pris i år. Så ja den kan gjøre noe med alle som ikke er med på bussen.

Det er jo det som skjer også. Ikke nok med at hele russen er i karantene etter den helgen, men og bussen. Noen skal ha  matet bensintanken med noe den absolutt ikke skal ha og ødelagt motoren. Ny motor må på plass og selvfølgelig en ekstra kostnad for gjengen. Skal en se litt lyst på det var det rett tid da flesteparten er i karantene, men likevel.

Hvem og hvorfor får vi nok aldri vite, selv om det er politianmeldt, men jeg tipper det er en eller noen som burde hatt litt hjelp her.

Denne hendelsen, tross om den er irriterende er nok ikke det verste en kommer ut for og jeg må si at de involverte har taklet dette veldig bra og lært masse til og med her. Men de som innehar denne sjalusien synes jeg at en må ha mer søkelys på. Hva kan vi gjøre som samfunn for å unngå det?

Hvem har skylden her? Samfunnet? Foreldrene?

Tror nok ikke noen er syndebukker, men at en forebygger selvfølelsen og fanger opp dette og å være litt på vakt på signaler. For den som har det verst er nok “den eller de misunnelige”.

6 kommentarer
    1. Det er bare så trist at det skal være sånn. At ikke gleden over å se andre lykkes kan overdøve alt av misunnelse. Det er greit å være litt sjalu… men det må ikke være den drivende kraften bak handling og oppførsel. Misunnelse kan være en honnør, glede over hva andre har klart å få til. Da har misunnelsen en verdi, en motivasjons faktor. Et flott innlegg med en herlig vinkling. Lykke til der i vest 🙂

      1. Takk skal du ha. Ja det er så sant det, og det er så dumt. Men som jeg nevne at vi kan alle ha litt i det i oss, men det kan gjøres om til noe positivt og gjøre at vi strekker oss litt. Ha en flott kveld.

    2. Huff! Kjenner jeg blir oppriktig lei meg at det skal være slik. Hvorfor kan ikke alle glede seg over hverandre?

      Tror nok sjalusi handler om dårlig selvfølelse og selvtillit, og da er det lettere å ta det ut på andre.

      Skylden kan ikke legges bare på foreldre, men også like så mye på samfunnet.

      Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    3. Misunnelse er no herk – at det er mulig å skulle ødelegge sånn for andre! Får håpe både russen og bilen kommer seg raskt ut av karantene – kjedelige saker! Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg