Bukkanuten i herlig vintervær

Hei og god kveld.

Jeg fortalte tidligere at jeg ikke visste helt hvor dagens tur skulle gå, men jeg visste det var rundt Sandnes. Og jeg kan fortelle at turen til Bukkaknuten ikke skuffet. Vakker natur, flott solskinn og jeg må jo bemerke at utsikten hadde en absolutt  “wow” effekt.

Bukkanuten ligger mellom  Ims og Høle i Sandnes og har en fantastisk utsikt mot Lysefjorden og Høgsfjorden. Den ligger 472 moh.

Turen tar omkring 3-4 timer sies det, og jeg fikk beskjed at min stopping med bilde taking gjorde at vi var litt sene. Men jeg antar vi brukte 4 timer med en god pause rett nedenfor toppen.

Vi parkerte på Veraland hvor det er en stor parkeringsplass. Det første stykket er veldig mye opp men så flater det ut. Tross mye is i løypa gikk det fint å snirkle seg rundt uten de store utfordringene.

Jeg legger ved noen bilder og håper du liker de.

 

 

Dette bilde er tatt på vei opp og steinen bare inviterte meg opp. Er det ikke flott? Bak ligger inngangen til Lysefjorden. Jeg står rett foran brua ved Forsand.

 

Her nede ved parkeringsplassen.

 

På veien opp – her er den mest krevende delen av turen for det er bare opp.

 

 

 

Når vi har gått litt og kommet til toppen ser vi denne utsikten på Nonsnuten.

 

Utsikt mot Stavanger. Du ser den helt i det fjerne. Ikke så godt å få med seg på bilde.

 

Og der…. ja her er vi på toppen. Belønningen – ja det er utsikten. Magisk.

 

 

Litt mat må man ha.

På vei nedover, og her er vi nesten nede.

For dere som liker en liten utfordring med litt opp i starten kan jeg absolutt anbefale turen. Helt grei, og belønningen med flere utsiktspunkt underveis.

4 kommentarer

Siste innlegg