Egenes Kolonihage – spennende vandring

Her en kveld var jeg så heldig å få komme inn og titte litt på de fine hagene i Egenes Kolonihage.

For meg som drømmer om grønne fingre er det helt fantastisk å gå rundt å se på alt det fine som blir laget til.

Ja jeg drømmer, og jeg funderer.

Jeg innrømmer gjerne også at jeg er litt misunnelig, men slår det fort vekk for en kan jo ikke være flink på alt. Jeg har jo sikkert noe jeg og. Tror du ikke?

Så da  bruker jeg heller tiden godt til å gå rundt å beundre og føle meg heldig som får lov til det.

Det var første gang jeg har vært i en kolonihage. Jeg har hørt om det mang en gang, og har en del venner og bekjente som har sin lille flekk. Etter denne turen forstår jeg godt hvorfor de koser seg her.

Når jeg tok bilder kunne jeg ikke ta av hver enkel flekk, selv om det fristet. Følte vel mer at det ble litt for personlig for de som eier hagene.  Men noen oversiktsbilder kan dere få.

Egenes Kolonihage som jeg besøkte er over 100 år, så her har det vært hager lenge. Det ligger fint til på Egenes eller som noen vil kalle det Eiganes. Kjært barn har mange navn. Dette er en bydel i Stavanger som har masse historie og som ligger nært til byen.

 

 

Egenes Kolonihage startet helt tilbake i 1916 (jeg ser at det står 1917 på grinden inn til hagen), og dette er en av de første hagene som ble anlagt. Hagen har 180 parseller og de er ca. 250 kvm hver. Før hagen ble anlagt sto det to gårdsbruk på dette området.

Når dette startet var det status å eie en parsell, og de kalte det etter hvert landsted. Her dyrket de sin egen avling og i krigsårene ga det et bidrag til husholdningen.

Det er nok endret i dag og er nå kanskje mer rekreasjon og glede som skaper engasjementet.

På søndager er hagen åpen og da kan en rusle rundt og nyte de forskjellige hagene. Dette anbefales, og der er også en kafe som en kan få litt å bite i. Sikkert kaffe også.

Er du i området en søndag, lyst på en liten titt og kanskje en kaffekopp er det virkelig verdt et besøk. Sjekk gjerne ut siden HER.

 

 

For å bli eier av en slik flekk sender en inn en søknad, betaler et gebyr på kr. 250,- og står på en venteliste. En kan velge om en ønsker med eller uten hytte. All informasjon om det finner du på siden deres HER.

Selv om det ser veldig fristende ut, så må jeg nok nøye meg med å se inntil jeg klarer å holde min egen flekk slik noenlunde. Så kan jeg kanskje tenke i de baner etterpå. Men det er jo kjekt å se også.

 

12 kommentarer

Siste innlegg