Er en chili alltid en chili?

Innimellom når jeg kokkelerer på kjøkkenet glemmer jeg ut noe vesentlig. Av og til er størrelsen avgjørende. Jeg kan følge oppskriften til punkt og prikke, men det kan likevel bli litt feil.

Som i går. Da skulle vi ha gulrotsuppe. Hjemmelaga må jeg jo også nevne. I oppskriften jeg fant sto det at det skulle være en chili. Som jeg fikk beskjed om puttet jeg en chili oppi. Tenkte ikke på størrelser og slik, for en chili for meg er en chili. Ikke mer eller mindre.

Når jeg da skulle test smake, var den veldig i sterkeste laget. Selv etter litt sukker, melk og kesam var den litt sterk. Det var da jeg begynte å tenke på størrelser og slikt. Må vel innrømme at min chili var litt i største laget. Frøene inni var tatt ut så det kan ikke være grunnen.

Tross størrelsen på chilien ble suppen veldig god, men sterk. Jeg legger oppskriften under bilde, hvis dere vil prøve dere. Bare husk at til større chili til sterkere blir den.

Ha en flott tirsdagskveld.

Suppe til 2 personer:

5-6 gulrøtter skjæres i biter, 2 fedd hvitløk, 1 løk (valgfri sort – jeg brukte sjalottløk), 1 chili (husk på hva jeg nevnte om størrelsen), 1 ss. fersk ingefær, 6 dl. grønnsakskraft eller hønsebuljong, 3 ss olivenolje.

Fres løk, hvitløk, chili, gulrot og ingefær i oljen. Løken skal bli blank. Tilsett grønnsakskraften. Legg på lokk og la suppen småkoke i ca. 20 min. KJør suppen glatt og jevn med en stavmikser. Salt og pepper etter ønske.

Blir den litt sterk – kan du ta litt sukker i og/eller melk.

Fint å pynte med frisk koriander og en liten rømme – kesam klatt.

 

 

9 kommentarer
    1. Da er vi to. Jeg kan også følge en oppskrift til punkt og prikke, men likevel blir det ikke som forventet og uten at jeg vet hvorfor.

      Ang. chili så kan ikke jeg skjønne at det skulle bli så stor forskjell selv om chilien var litt stor og du hadde fjernet frøene. Uansett, hjemmelaget er best, spør du meg.

    2. nå trodde jeg att store chili var mildere en små chili,er jo sterk ingefæren også hvet du :=) jeg kjøper en pakke chili og legger i fryseboksen,når jeg skal ha chili er det lett å ta en bit i frossen tilstand og det er nesten så den blir litt mildere etter en runde i fryseren :=) et greit tips om du har flere chili i pakken som du ikke trenger sånn umiddelbart

    3. Enig med Fruen over her. Jo mindre chilien er jo sterkere en den. Det er mange typer chili, lærte vi i Mexico. Og selv om chiliene egentlig skal være like, så kan det være forskjell i styrken fra gang til gang.

    4. Jeg også kan følge en oppskrift til punkt og prikke, og plutselig blir resultatet helt forferdelig. Det er kjedelig.

      Merkelig dette med chillien da. Sjelden vi bruker chilli i maten hos oss, for jeg får utslett i ansiktet av sterk krydret mat.

      Ønsker deg en kjempefin onsdag 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg