Herlig salt karamell – så enkelt

Hei dere,

I dag vil jeg dele et herlig tilbehør med dere. Jeg elsker karamell, og det er faktisk så enkelt å lage selv. Denne kan brukes på is, topping på en kake eller hva du vil i grunnen.

I dag har jeg laget denne for den skal på toppen av en gulrot kake, men jeg lager alltid litt ekstra.

Det du gjør er at du tar ca 2 dl sukker i en kjele og tar fire spiseskjeer med vann. Bland sammen.  Dette setter du på sterk varme, og lar det putre til du får en brun farge som brer seg utover. Ikke rør i den under denne kokingen, men du kan riste gryten.

Når den har fått ønsket farge tar du den av platen og blander oppi 2 spiseskjeer med smør, og en dl. med fløte. Deretter salter du etter ønske. (rundt en halv ts skje brukte jeg).

Gi det deretter et oppkok igjen på svak varme og la det småkoke i noen få minutter.

Avkjøl, og vips har du den herligste karamell sausen.

 

 

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg