Hjemmelaget sursøt saus – så enkelt

Hei dere.

Av og til er ting enklere enn en tror, og det oppdaget jeg i går med å lage Søtsur saus fra bunnen av.

 

Det har jeg aldri gjort før, og jeg kunne sagt det var for å spare miljøet, tømme det jeg hadde i skuffer og skap, eller for å få mindre matsvinn, men da lyver jeg. Det var nok ene og alene for at jeg etter å ha fortalt middagsmenyen til poden ikke hadde søtsur saus i hus, og siden jeg var litt lat ikke orket tanken på butikken.

Google er kjekk og ha og så traff jeg på denne hos aperitif.

Enkelt, raskt og utrolig god. Ulempen kan være at den vanlige kjøpe sausen ikke blir akseptert hjemme hos deg etterpå.

Jeg laget oppskriften til 5 porsjoner, men må nok innrømme at det kan være litt små porsjoner. Hos oss som er to gikk alt. Jeg hadde nesten alt i hus, men siden jeg hadde kun rød paprika brukte jeg det og så puttet jeg en teskje med brunt sukker i – utenom det som står i oppskriften.

Til 5 porsjoner brukte jeg (mine mål er alltid ca.) : 0,5 ss olivenolje, 0,5 stk. løk finhakket, 0,25 stk. paprika grønn, 0,25 stk. gulrøtter opphakket, 0,5 ts tomatpurè, 1 ss ketchup, 0,5 stk. ananasringer i biter (jeg brukte ca. en), 1 ss sukker, 0,5 ss soyasaus, 1 ss eddik, 1 ss grunnsaksbuljong, 0,25 dl. ananasjuice, 1 ts maisennajevner, 1 ss persille finhakket.

Fremgangsmåte: Surr løk, paprika og gulrot i olje i 3 minutter, Ha i tomatpurè og ketchup og bland godt. Tilsett ananas, eddik, sukker, soyasaus og grønnsaksbuljong og kok opp, Jevn sausen med maisennajevner. Kok deretter under forsiktig omrøring til sausen er blank.

Å lage sausen tar omlag 30 minutter.

 

Lykke til – så kanskje dette også blir en favoritt hos deg. Den slo an her hjemme.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg