Hvor mye klarer du å bære?

Hei og god morgen.

Jeg vet ikke med deg men har du det samme målet som meg når du er i butikken? Kjøpe minst mulig poser?

Foruten at de er dyre, så er det jo som alle vet ikke det beste for miljøet all plasten som er. Mitt prosjekt startet faktisk for omkring et år siden. Jeg fant ut at ved siden av å spare miljøet, så hadde jeg så mye plastposer i skuffer og skap at det bugnet over. Jeg bruker de jo flittig til boss, men jeg klarte liksom ikke å kaste nok til at det nærmest gikk i null. Så derfor prøvde jeg å redusere innkjøpet.

Selv om jeg har holdt på så lenge med dette prosjektet hender det jo at jeg ankommer butikken uten et nett, og jeg kjenner det på hele meg. Må jeg kjøpe pose? Det har liksom nesten blitt et nederlag for meg selv hvis det er tilfelle. Dermed har jeg prøvd å unngå det.

Og jammen meg klarer jeg å bære mye ut i bilen uten en pose, tross om det kan være vanskelig av og til. Og jeg har faktisk blitt veldig flink synes jeg selv. Både til å bære uten pose og til å huske å ta med nett. Men jeg kan jo selvfølgelig bli bedre på begge. Og tross prosjektet mitt har jeg enda mange poser igjen i skuffer og skap.

Visste du at i 2022 brukte vi nordmenn 722 millioner plastposer, som når vi deler det på oss blir 132 plastposer pr innbygger. Det er en nedgang på 12% fra året før. Målet er at vi innen utgangen av 2025 skal redusere til 40 plastposer hver pr. år. Klarer vi det tror du? Er du med og bidrar?

 

Ha en flott mandag – og husk å ta med handlenettet hvis du skal i butikken. En pose her og en pose der. Ja det hjelper:)

 

 

 

4 kommentarer
    1. Her har vi gått til innkjøp av flere handlenett som vi bruker på butikken. Vi kjøper ikke plastposer på butikken lengre siden de har blitt så dyre.

      Nå kjøper vi plastposeruller på butikken til å kaste søppel i.

      Jeg skjønner ikke helt logikken. Plastposer som man får kjøpt er dyre, men hva med all plastemballasjen som blir brukt for å pakke inn kjøtt, fisk, grønnsaker og de posene man putter frukten i. Da burde de slutte med slik innpakking.

      Ønsker deg en superfin mandags ettermiddag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg