Hvorfor synger fuglene så fint om våren?

Hei dere.

Lørdag morgen, og været viser seg fra sin beste side. Helt nydelig ute. Varmere i luften har det også blitt.

Jeg har allerede vært på en liten rusletur, og der traff jeg på og hørte på litt bølgedønninger og fuglekvitter. Hva er vel ikke bedre enn å starte dagen med det?

Vet du grunnen til at fuglene synger så fint om våren?

Det er på grunn av at de prøver å imponere partnere og for å  forsvare sitt territorium.

Når de hekker, imponerer hannene med kompliserte strofer som ikke bare skal tekkes hunnene, men også varsle andre hanner om å ligge unna. Når hannen har fått en hunn til å slå seg ned hos ham, synker sangaktiviteten merkbart.

Jeg legger ved noen bilder fra turen min og ønsker dere en fantastisk lørdag.

Ps. Jeg så kun noen skjærer (tror jeg) i dag, så det blir mine fuglebilder. De andre hørte jeg bare.

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Ikke noe er som å høre fuglesangen om våren, og da er det vår i luften 🙂 Kunne spart meg for måkeskrikene jeg da, for de begynner å hyle kl.05.30 om morgenen! De bygger rede på hustakene i nabolaget her hos oss, og de blir hissige når ungene kommer.

      Kattene sitter og klaprer i tennene når de ser fuglelivet i utenfor i hagen hos oss 🙂

      Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg