Jeg sluttet å drømme

For meg er det å ha en drøm, noe å strekke seg etter eller et mål, fjernt eller nært noe som gjør at jeg holder det gående i det daglige. Det gjør at dagene gir meg mening.

Selv om jeg er veldig obs på å leve nå, gir drømmene mine meg det lille ekstra til å fortsette.

Jeg vet ikke hva tid dette startet at jeg sluttet å drømme, jeg kan bare anta. Jeg tror det var rett før jul.

Dagene mine virket litt tyngre, og de daglige gjøremålene ga liksom ikke den normale gleden. Skal ikke si at jeg slet på noen måte, men ting var ikke like lette. Jeg hadde det godt med gode venner og familie, så det sto ikke på det.

Litt uti januar hadde jeg en samtale med en av mine nære venner. Det var her det kom frem. Ut av det blå kom kommentaren: Sølvi – du har sluttet å drømme.

Jeg var jo ikke enig, og bemerket det der og da. Men hun sto på sitt.

Denne kommentaren gjorde at jeg fikk noe å tenke på. Jeg tenkte frem og tilbake. Om jeg likte det eller ikke. Hun hadde rett. Drømmetankene kom, men ble avsluttet like brått som de dukket opp. Akkurat som om det ikke ga noe mening, kom ikke til å skje, jeg vet ikke hvordan det kan kan forklares. Jeg hadde bare ikke helt tro på drømmetankene mine.

Når oppdagelsen ble gjort gjorde det meg ufattelig trist.

Det som i grunnen holder meg oppe og gjør at utfordringer oppnås var nå helt borte. Hvordan kunne det skje og hvordan kunne jeg komme tilbake til drømmeland igjen. Ikke bare tilbake til drømmen, men også ha tro på de?

Jeg merket også at stille stunder i bilen, treningsøkter, turer, ja i grunnen der hvor jeg til daglig lot tankene flyte, drømmene forme seg, ideer ble laget,  hvor kreativiteten får fritt spillerom, ja disse øyeblikkene som jeg setter utrolig pris på, var nå byttet ut med tomme tanker. Disse stundene var kjedeligere og på en måte uutholdelig i istedenfor inspirerende og lærerike. Jeg var også mer rastløs enn jeg til vanlig er.

Så trist var bare fornavnet.

Jeg ville, og jeg måtte tilbake. Men jeg visste ikke hvordan.

I dag er jeg litt midt mellom. Litt tilbake, og litt ikke. Jeg har merket at treningsøkter og bilturer plutselig har blitt mer givende. Jeg glemmer meg ut og plutselig innser jeg at jeg er litt i mitt lille drømmeland. Og det, det gjør meg glad.

Så kanskje av å oppdage det, og å fokusere kan ha vært løsningen? Eller kanskje trengte jeg den lille “time outen”? Hvem vet….

 

Men jeg elsker å drømme meg bort…… og jeg trenger det…….

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Du rørte noe ved mine tanker… når dagdrømte jeg sist? Når lot jeg fantasien min få vinger?
      Lenge siden… Før alt ble grått
      jeg må finne tilbake til drømmene

    2. Jeg har ikke så mange drømmer hverken våken eller sovende, men har egentlig aldri hatt det. Liker meg godt som det er, og pusher meg bittelitt i forskjellige retninger 🙂 Bra du har funnet en mellomting da 🙂

    3. Før hadde jeg litt “større” drømmer..nå blir det mer sånt som at jeg drømmer om en fin sommer osv..:) Men fint å ha drømmer om litt annet enn det man gjør i det daglige.. Ha en fin dag videre <3

    4. Jeg drømmer både våken og sovende. Det er sunt for den mentale helsen begge deler.
      Men må man hele tiden ha utfordringer og ha noe å strekke seg etter….? Kanskje godt med en liten timeout
      Men passe på deg selv så du ikke er på vei inn i depresjon. Da er det i alle fall hjelp å få.
      helt nydelig bilde forresten!

      1. Heisan. Ja begynte å bli litt bekymret…. men er på vei tilbake… heldigvis. Veldig greit å bli bevisst på det….. Takk for kloke ord. Tror og det er sundt… høres litt ut som meg du….. skikkelig drømmer.. he,he. Ha en flott ettermiddag/kveld.

    5. Jeg dagdrømte mye når jeg var lita og ung, men ikke så mye nå lenger. Og drømmer har jeg det?
      Mest slike drømmer når jeg sover, men de er bare slitsomme, ellers har jeg ikke så mange drømmer. Føler det er bedre for meg å bare leve hver dag uten å tenke så mye på hva jeg kunne ønske eller drømme om. Men samtidig er det nok viktig å ha noen drømmer…hm…må tenke litt på det 😉 God søndag! 🙂

    6. Nå rørte du ved noen tanker som jeg kjente igjen. Jeg drømmer ikke de store drømmene lenger, og jeg gleder meg ikke sånn kjempemye til ting her heller. Mannen feks kan allerede nå glede seg til sommerferien, mens jeg jo gleder meg men ikke sånn at det kribler i hele meg og føler at tiden dit går for sakte. Klart jeg gleder meg til mye, og jeg tror det er viktig å være bevisst på hvilke forhold man har til sine egen tanker og drømmer.

      1. Det tror jeg absolutt….. og så er det å finne tilbake…. på en måte:)) Ønsker deg lykke til med å finne drømmeland igjen…… det er litt kjekkere….. Ha en fin ettermiddag/kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg