Kjapt og enkelt – Pad Kee Mao

Hei dere,

Da var det lørdag igjen, og litt vel grått her i Stavangerland. Men tross om jeg må en liten luftetur, så er det prosjektet “helt vekk med jul” som står på agendaen i dag.

Som alltid blir det litt tomt når det er ryddet vekk, men får prøve å friske litt opp for det med noe.

Her om dagen kom jeg over en oppskrift, tror det var på Facebook. Har fått en forkjærlighet for disse Thai rettene, så jeg må jo dele. Og som vanlig smakte denne helt fortreffelig.

Jeg endret litt på oppskriften siden jeg eller vi ikke er så glad i Fish Sauce. Her tok vi og brukte soyasaus i stedenfor, og så til sausen rett før servering puttet jeg oppi en liten med fløte. Jeg vet at det ikke er i oppskriften men jeg synes det så ut som litt lite saus og så var den litt for skarp. Det kan hende det var på grunn av at jeg byttet ut Fisk Sausen. Men resultatet var fantastisk.

 

Pad Kee Mao – til ca. 2 personer (jeg har en 18 åring i hus som spiser mye)

  • 150 g glass nudler (oppskriften står det risnudler)
  • 150 g. kyllingbryst (brukte ca. 200 g.)
  • 1 ss ingefær
  • 1  chili finhakket
  • 3 hvitløksfedd
  • 2 sjalottløk
  • 3 vårløk
  • 2 ss fish sauce (denne byttet jeg ut med soyasaus)
  • 2,5 ss basilikum (fersk)

Saus

  • 3 ss. østerssaus
  • 3 ss. soya saus
  • 2 ss sukker

Først blander du alle indigrenser til sausen og setter denne til siden

Kok nudler som anvist på pakken

Sett en panne på med høy varme, olje til steking. Tilsett løk, hvitløk, chilie, ingefær. Deretter fres opp kyllingen – og stek i fem min.

Sett så varmen på medium, tilsett vår løk, bassilikum og fiskesausen (her brukte jeg soyasaus) + blandingen med saus du laget. Rett før servering blandet jeg fløten inn.

Legg opp nudlene på tallerkener og tilsett blandingen. Vips – så er middagen ferdig.

 

Er nok ikke så flink å ta bilder av retter, men her er mitt eksempel:

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg