Laks på rugbrød med eplekompott

Heisan.

Håper dere har en fin søndag. Her er huset skinnende rent, og jeg bare koser meg.

Midt oppi vaskingen i går kom en venninne innom. Siden hun sendte melding før hun kom hadde jeg tid til å snu meg litt rundt før hun kom. Tenkte at jeg måtte servere noe, men siden det før handling var det ganske så tomt i skapene.

Jeg hadde noen godsaker, men for å kompensere for det søte laget jeg noen kanapeer på rugbrød med laks og eplekompott.

Enkelt, raskt og virkelig godt.

Oppskriften ligger under bildet.

Du trenger (dette passet til 2 personer)

Jeg brukte 2 skiver rugbrød som jeg delte i fire, 1 eple, 1 ss sukker, 4 ss eplemost, 1/2 ts vaniljesukker (kan også bruke en halv vaniljestang), laks, rømme, rødløk i tynne ringer, persille.

Slik lager du eplekompott: Skjær eple i små terninger. Kok opp med sukker, vaniljesukker og eplemost. Eplene skal bli helt myke og væsken skal kokes inn/fordampes. Vær litt obs på at det ikke svir seg i bunnen. Avkjøles.

Legg litt eplekompott oppå rugbrødene. Deretter laks. En liten klatt rømme. Så topper du med rødløk og persille.

Er du som meg som liker litt ekstra smak putter du litt kvernet sort pepper på toppen.

Ps. retten ble godt mottatt og hver smule ble spist opp.

 

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg