Må jeg trene?

Hei. I dag ble jeg litt inspirert av Kjerringtanker og innlegget hennes om 5 tips mot høstdepresjon. Hun hadde trening oppe på lista som noe hun blir deprimert av., ja bare tanke på trening.

Så jeg funderte litt her på hva er i grunnen trening. Må en hive på seg de mest fancy treningsklærne og enten farte av gårde til et treningsstudio eller løpe som bare det en lang tur. Er det det som er trening eller holder det at en holder seg i aktivitet. Ja gjerne en gåtur, husarbeid eller har en jobb som krever fysisk aktivitet. Slike ting, er det trening?

Alle vet jo at fysisk aktivitet, samme hva det er, er godt for både kropp og sjel og fremmer psykisk helse. Men det å måtte trene kan også være et stress moment for de som har en travel hverdag. Dette har jeg kjent på selv i småbarns tiden med jobb og alle oppfølginger. Jeg valgte da å kutte ut alt som hadde trening, og fikk det faktisk mye bedre med meg selv. Må nevne at jeg ikke kuttet ut daglige gjøremål som husarbeid og slik, men det å gå på treningsstudio.

Jeg mener jo bestemt at istedenfor å lage et stress av om du “trener”, så tenk heller over om du er i aktivitet eller ikke. Har du tenkt på det at hvis du vasker huset, så får du rent hus, du har trent på en måte og du får en lykkefølelse av faktisk å ha et skinnende rent hjem. Ja det er mange fluer i en smekk det. Er det ikke?

Så gå høsten i møte og kos deg, med og uten “trening”.

 

Bilde er tatt ved sjøen her jeg bor – en ti minutters gange  hjemme fra.

 

8 kommentarer
    1. Tror det viktigste er den hverdagsaktiviteten man gjør i hverdagen. Det handler ikke om å gå på treningssenter 4-5 dager i uka.

      Trening er jo bevist å være bra for fysiske og psykiske helsen vår. Siden jeg har kronisk betennelsesreumatisme gikk på en smell hvor jeg ble kjempesliten av å trene stryke 4-5 dager i uken. Fysioterapeuten sa siden jeg har reumatisme vil muskulaturen og scenen mine stå mer i spenn etter jeg har trent, og jeg trenger mer restitusjon. Ved at jeg trente så mye som gjorde pga av den PT’n som sa jeg skulle trene 4 dager uken så fikk jeg aldri nok hvile, og kroppen ble utslitt. Det var som å gå på veggen. Hadde samme treningsprogram som de som trente til fitnesskonkurranse, og den PT’n jeg hadde var trener til flere fitnessutøvere. Han gav samme treningsprogram til alle sine kunder uansett forutsetning.

      Nå har jeg fått beskjed fra fysioterapeut at to dager i uken + gåturer er mer enn nok for min del. Hverdagsaktiviteten er den viktigste aktiviteten man gjør.

      Ønsker deg en superfin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Det er så sant, for en gjør som regel litt i hverdagen, og det kan faktisk bli for mye også. En må gjøre det som passer seg, men ike la det bli stress for det kan være verre enn faktisk det å trene. Men jeg må jo innrømme, en kan jo se litt utenom dørstokkmila da som så mange sliter med – deriblant undertegnede i enkelte dager hehe.

    2. Ja, du sier noe der. Jeg har gjort rent i dag, og jammen ble jeg sliten! Men for meg er det godt å komme ut i naturen. Da går jeg fort og sakte, tar bilder eller ikke, konkurrerer med meg selv noen ganger og andre ganger nyter jeg bare det å være ute. Godt for kropp og hode tenker jeg. Men jeg går fast en tur nesten hver kveld med naboen også. Mange smiler og sier det ikke er trening, men vi går da en time i hvert fall. Det må da være bedre enn å sitte stille. 🙂 Trening må ikke bli stress. Ha en fin dag.

    3. Trening for meg er noen lette øvelser på morgenen for å få i gang kroppen, og generelt være i bevegelse. Syntes egentlig at det er kjede å gå på treningsstudio, selv om jeg nok egentlig burde ha vært der innimellom. Det gir meg egentlig mer bare med å gå meg en tur 🥰 Ellers så har jeg faste ting og personer jeg treffer 2 ganger i uka, og noen ganger flere som gir meg så mye glede. Ha en fin fredda, klem 🤗

      1. Ja det viktigste er å være litt i bevegelse og vi er jo alle forskjellige og liker forskjellige ting. Å gjøre det som passer gjør det også mer lysbetont. Ha en fin kveld du også.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg