Mablis Festivalen i Stavanger

I går var jeg en tur oppom Mablis Festivalen  i Stavanger som holdes i naturskjønne omgivelser i Våland skogen. Det er kun en liten rusletur fra Stavanger Sentrum. Det er 4 gangen denne festivalen blir arrangert, og jeg må bare si. Tommelen opp.

Mablis som musikk festivalen heter er dialekt for klinkekuler fra gammelt av. Lekent og gøy, og det kan jeg absolutt skrive under på at festivalen bærer preg av.

Å komme til festival området var akkurat som å komme inn i en litt annen verden. Foruten musikk som er hovedtema hadde de innslag av kunst og fantastiske boder som du både få mat og annet.

Lekent og urbant vil jeg kalle det.

En fantastisk stemning, med glade og engasjerte folk.

Dette er absolutt en festival som er kommet for å bli. Så folkens, sjekk kalenderen for neste år og få med deg begivenheten. Jeg tror ikke du kommer til å angre.

 

Når jeg var innom var det gruppen Brenn som sto på scenen. Andre artister som gjestet festivalen i år var: Kvelertak, Kurt Vile & The Violators, Razika, Anna of the North, Boy Pablo Fay Wildhagen, Bigbang, Isak, Kriminell Kunst, Pom Poko, Chain Wallet, Starpalace, Confidence Man, Lucy Dacus og Frynsete på nervene.

 

 

 

 

Jeg ble bare helt frelst i denne bussen.

Dette er den store scenen. Her er det fullpakket når banda stiller på scenen.

 

Selvsagt er det på sin plass med egen skulpturpark. Her var det innslag fra forskjellige “lokale” kunstnere som hadde laget et visuelt fremstilling av sangtekstene til artistene. Det er deres tolkning som gikk på tema som minner, optisk illusjon, overvåkning av samfunnet, forsøpling, kjærlighet, mytologi og lengsel. Skulpturparken har fått navnet Ville Veier.

 

 

 

Det var tre kunst utstillinger. Nuart Festivalen med graffittikunst, Ville veier med skulpturpark og Grethe Nygård hadde fotoutstilling. En kunne også få teste ut graffiti ferdighetene sine da det var hengt opp blanke ark til formålet.

 

 

 

Litt fra området:

 

Hva med en pust i bakken? I  hengekøye eller i det koselige teltet.

 

 

7 kommentarer

Siste innlegg