Miljøbevisst? Joda, men jeg har jo ferie

Glemmer vi oss litt vekk når vi skal på  ferie?

Folk reiser både mer og lengre for hvert år.  Men få nordmenn bryr seg om miljøet når de velger ferie.

For to år siden var det en undersøkelse gjort av Virke som viser våre vaner når det gjelder valg av reise.

Det som var avgjørende for 65 % av de spurte, var pris. Tror nok at sikkerhet, trygghet og kvalitet på destinasjonene også er rangert høyt.

I år har det vært en tilsvarende undersøkelse som viser samme resultat. Pris og sikkerhet rangerer høyest nå også, tross om vi er veldig klar over at å fly medfører klima utslipper. Det er også få som velger å kompensere reisen ved å kjøpe klimabilletter.

Så er vi litt dobbel moralske?

Det skal si at i følge undersøkelsen i år ville en stor andel betalt mer for flybilletten hvis de visste at flyene var mer miljøvennlige. Som for eksempel at de gikk på bio diesel. Men dette er kun noe som er blitt sagt, det er ikke testet. Jeg er litt skeptisk til dette utsagnet da det ikke er testet.

I hverdagen har vi fokus på miljøet, som for eksempel  i form av å velge mer miljøbevisste produkter, sorterer søpla etter beste evne, sparer på elektrisitet, kjøper økologiske varer, kjøper gjenbruk og  kjører kollektivt.

Hvis vi hadde tatt miljøhensyn når vi reiser på ferie ville disse punktene vært viktige:

-Reise mindre og bli lenger

– Reiser saktere. Det vil si at vi bruker andre transportmidler enn s for eksempel fly.

– Hvis vi velger fly kjøper vi klimabilletter. Da kan du kompensere for dine utslipp. http://klimautslipp.no

– Benytte aktører som er miljøsertifiserte

Fly og Cruise skip er verstinger når det gjelder utslipp, men det er disse vi benytter oss av mest. Ta for eksempel en flytur fra Oslo til Bergen gir et utslipp på over 200 ganger så mange C02-ekvivalenter som hvis du velger tog.

Vel, nå sitter du gjerne og har bestilt, eller skal bestille drømmereisen din langt vekk. Jeg mener ikke at en skal droppe å reise, men være litt mer bevisst ved valg av transport. Det sier seg selv at vi ikke kan ta tog til Bali, men en kan ha det i bakhode at om det er korte strekk kan det være andre mer miljøvennlige alternativer enn fly.

Hvis alle gjør litt, kan vi “skåne” om miljøet sammen. Kanskje vi i neste år får et helt annet svar på undersøkelsene.

8 kommentarer
    1. Ja, det blir lett at man er flink med ord, men ikke i praksis. Jeg kjører litt tog gjerne jeg, liker det godt egentlig 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    2. vel nå er jeg 56 snart og på disse årene har jeg vært i utlandet på ferie 6 ganger der fly og cruise skip har vært brukt:=) i oppveksten min reiste vi ikke på ferie ,men hadde flott sandstrand ved havet som vi benyttet,da våre barn kom til kjørte vi bil til østlande og campet med telt og primus hi hi ,nå har vi liten bobil og jeg elsker den ,det er ferie nr 1 for meg :=) blir nok bobiltur i år også

    3. Tid er en viktig faktor når folk velger ferie. Vi drar med bobil, men det føles dom litt «sløsing» med tid å bruke 3+3 dager (altså en hel ferieuke) bare for å komme til reisemålet. Men selve reisen må vi gjøre til ferie også. I hverdagen sorterer jeg plast, papp og papir, metall. Jeg bruker tøynett når jeg handler, men lurer sv og til på om det er miljøvennlig å bruke så utrolig mye både varmt og kaldt vann for å skylle emballasje … Går vinningen opp i spinningen ?

    4. Jeg tar gjerne bussen istedet for fly 🙂 Men det er jo ikke alle som kan det heller 😀 Jeg tror vi er flinkere med orda enn det å virkelig GJØRE ting vi snakker om. Men slik er det tror jeg. Min ferie er i boks! Og det blir med fly 🙂

      Ha en flott lørdag!

      1. Det er sant. Men i dag må en benytte seg av fly mer enn før – da er det viktig at flya kjører så miljøbevisst som mulig. De har begynt å tenke mer i de baner og det er bra:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg