Når statistikk er viktigere enn kundeservice…

Vel, jeg skal ikke påstå at det var det som skjedde i dag, men på grunnlag av opplevelsen lurer jeg.

Du skjønner. Jeg var nødt til å ringe et kundesenter med en utfordring eller spørsmål som jeg hadde. Jeg taster nummeret, og kommer da til en hyggelig svarer som ønsker meg velkommen, etterfulgt av flere tastevalg. Trykk 1, 2 osv.

Utfordringen min kom ikke opp i klar tekst, så dermed måtte jeg ta et raskt valg om hvor jeg skulle trykke. Det sto mellom to valg.

Deretter ventet jeg en liten stund før en hyggelig dame som introduserte seg for Kari (navnet er oppdiktet) tok telefonen. Jeg forklarte ærendet mitt. Jeg hadde selvfølgelig tatt feil vurdering i henhold til tastevalg, for hun ba meg om å ringe opp igjen og taste inn det andre nummeret.

Jeg hadde til da brukt flere minutter for å komme gjennom til henne, så jeg kjente at jeg ble litt irritert på hvorfor hun ikke kunne sette meg over til riktig avdeling. Men jeg gjorde som hun sa. La på, ringte opp igjen og tastet inn det riktige nummeret.

Etter en liten stund, etter litt musikk og fortellinger om hvor jeg står i køen blir telefonen tatt. Jeg hører den kjente stemmen til Kari fortelle meg om hvor jeg hadde kommet og om hun kunne hjelpe meg med noe.

Selv om jeg var litt irritert, ble jeg litt lattermild av det hele. Kari, ja hun ble litt flau på vegne av bedriften og seg selv, men jeg lot det være med det. Hun var hyggelig, og hun har jo sikkert bare gjort som hun skal.

Men etter denne hendelsen lurer jeg. Har vi blitt litt for opphengt i tall, statistikker og systemer til at vanlig kundeservice blir satt i andre rekke?

Jeg brukte ufattelig mye tid på denne telefonsamtalen, som i grunnen kunne blitt redusert til halvparten. Må jo også si at jeg hater å stå i telefonkø.

Hvis du nå tenker at jeg er en sur gammel dame som ikke liker innovasjon, så tar du litt feil. Jeg elsker nye måter å tenke på, effektivisere hverdagen på og ønsker teknologi som kan føre til det hjertelig velkommen. For det er mye der ute som gjør det, og jeg tror også at mye mer kommer galopperende til oss i månedene og åra som kommer.

Men av og til lurer jeg på om systemene er for systemene sin skyld. Når jeg tenker det kan det komme snikende tanker som at det var bedre før. Av og til kan det faktisk være sant også, tror jeg.

Har du opplevd noe lignende?

 

6 kommentarer
    1. Jeg har ikke opplevd noe sånt som dette, men jeg synes det var passe ufint. Og dette kan jo ikke være effektivt hverken for deg eller den dama som bare gjorde jobben sin. Det er ikke for ingenting jeg ikke kan fordra å ringe noe sted 🙂

    2. har ikke opplevd lignande nei,jeg blir alltid satt over til rett avdeling,og er der ingen som tar telefonen ,får jeg beskjed med den jeg ringte til først,med beskjed om å prøve igjen litt senere :=)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg