Nesten usynlige skilt – Søregata i Stavanger

Var og tuslet litt i Stavanger Sentrum her om dagen. Når jeg går nedover Søregaten oppdager jeg at hele gaten har fått skilter som en så vidt ser. Ser en litt nøye etter har alle en nesten usynlig tekst med forskjellige fraser. Synes det var flott og søtt.

Søregata eller Søregaden som den kalles på Stavangersk  går fra Arneageren (hvor kinoen er) til Østervårg. Det er en koselig gammel og smal gate med flotte trehus på hver side som trolig ble bygget etter bybrannen i 1684. I 1801 bodde det 81 personer i gaten og i 1865 var antallet blitt 252. Gaten hadde mange spise- og skjenkesteder. Wettelands brennevinsbrenneri lå nederst i gaten og var lenge tilholdssted for byens lassaroner.

På 1700-tallet var det i stor grad håndverkere, arbeidsfolk og sjøfolk som bodde her.

Gaten er omtalt i flere bysanger. Den ene som jeg tror er den aller mest kjente er:”Anna Malena på kallosjene sprang, ner jønå Søragadå itte an Johan”. Denne sangen danner også grunnlaget for det årlige Anna Malena-løpet som foregår i Stavanger sentrum.

Jeg legger ved bilder av noen av de søte skilta. Noen er på Stavangersk men jeg har oversatt de til bokmål.

Ha en flott søndag.

Huller i himmelen:

Hjertelag:

Du tuller:

Fyke i løse luften:

Ikke vær tåpelig:

Heng ut månen:

Ungene i gaten:

Engler på taket:

De små armene:

 

 

16 kommentarer

Siste innlegg