På jakt etter Julekonserten

Det å få med seg en julekonsert helt på tampen før nedstengingen i denne uken var gull verdt. Foruten en herlig stund med vakker musikk, kom jammen meg julestemningen også sigende. Og den sitter i enda og det er herlig.

Men å komme seg til konserten var ikke en enkel sak.. Ja jeg må jo si at billettene var kjøpt, fått og alt var klart til avspark. I grunnen hadde billettene ligget i gangen lenge, men når jeg sjekket de sent forrige uke så var det en som hadde stukket av. Ja rett og slett. Hvor den tok veien vet jeg ikke, men borte var den.

Heldigvis kjenner jeg de jeg kjøpte billetten av så jeg skulle bare dukke opp.  Så det var planen, når vi entret med den ene billetten skulle vi ringe.

Når vi ankommer antatt kirke, St. Petri, så står vi utenfor og er litt vel forundret over stengte dører. Ja jeg tenker jo at kulden kunne gjøre sitt for at de var lukket, men de var helt lukket og låst. Merkelig når de skulle ha konsert synes jeg, men tenkte at folk kom snart. Ringer til min allierte i forbindelse med billetten og forteller at jeg nå er utenfor. Snakkes snart får jeg til svar.

Lite visste jeg at det var helt feil kirke. Saumfarer billetten og ser at det er jo jammen meg St. Johannes kirke vi skulle til. Jeg hadde jo fått med meg St. da, må humre av det vi kan. Google viste oss veien, og vi la på sprang. Kirken vi nå står utenfor er i samme fatning. Lukket og låst. Temmelig forundret og igjen opp med lappen. Nå sto vi nemlig foran Johannes Kirke, altså uten St.

Så er det samme prosedyre igjen, google men passe på at St. er med. Og der får vi retning. Bare 700 meter ifra. Litt stresset og litt svett gjør at vi velger snarveien gjennom kirkegården. Dermed må vi hoppe over et gjerde via en el.bil lader, og labbe av gårde. Når vi ankommer rett kirke, med både St. og Johannes må vi jo se det positive i at vi kommer direkte til inngangen og slipper å springe rundt hele kirkegården igjen.

Så tross en litt turbulent vei til Julekonsert ankommer vi endelig. Hun vi snakket med på telefonen synes jo at vi hadde brukt litt lang tid til å gå gjennom inngangsdøren, men måtte flire når vi fortalte historien.

Julekonserten ble holdt av Kor på Randen og Mannskoret Chess, og de fylte St. Johannes Kirke med utrolig flott julemusikk og stemningen var fantastisk. Det var bare å lene seg tilbake og nyte, og litt etter litt kom roen og julestemningen snikende. Utrolige stemmer, godt samspill og en veldig behagelig og fin atmosfære. Så tusen takk for en flott konsert som vi kunne nyte til det fulle når vi endelig kom frem.

 

 

St. Johannes Kirke i Stavanger ligger på Storhaug i Stavanger og er fra årstallet 1909. Arkitekten av kirken var Hans Jacob Sparre fra Kristiania. Kirken er bygget i pusset tegl, med utstrakt bruk av huggen granitt i solle, i dør- og vindusfatninger og som hjørnekvadre. Dette er en langkirke, og har en nyromansk stilutrykk med form- og flatebehandling preget av jugdenstil. Altertavlen er utført av Valentin Kjelland.

Her er bilde tatt av kirken en fin dag i oktober.

8 kommentarer
    1. Ekstra trim FØR konserten – fra kirke til kirke 😀

      Her ser vi konsertene stenge dørene en for en nå… og jeg rekker nok ingen… SKulle på en 17 desember men det er mulig at den blir stoppet…. i og med de nye restriksjoner…

    2. Hihi, ja det var litt av en reise for å komme til julekonserten.
      Tenker nok at skuldrene ble senket når du endelig fikk satt deg, og konserten begynte.
      Jeg må nok belage meg på julekonsert på nettet også dette året, men det kan være fint det også.

    3. Ikke noe er som julekonsert i desember.
      Og dere fikk jo mye trim før konserten da. Godt dere slapp å synge kanskje 😄😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg