Retninger og slikt……

Hei dere.

I dag hørte jeg noe på radio som jeg har gått å tenkt på. Nemlig nordmenn og kart og kompass kunnskaper. 6 av 10 av oss er visst ikke så flinke på dette. Jeg kan allerede fortelle at jeg er en av disse 6.

Min første tanke var jo at dette var veldig høyt tall av de som ikke innehar denne kunnskapen.  Da hadde jeg jo selvfølgelig glemt ut at jeg selv er blant de 6. Jeg ferdes jo også litt i naturen, så jeg burde jo vært av de 4.

Deretter vippet tanken på om det faktisk er nødvendig for hele Norges befolkning å kunne dette trikset? Ferdes vi alle i naturen og må ha denne kunnskapen?

Jeg vet jo at det kan være ganske så forvirrende å gå seg vekk, men kommer en noen vei med kart og kompass hvis en kun oppholder seg i byer?

Så mitt spørsmål blir jo mer: Hvor mange av oss trenger i grunnen å kunne beherske kart og kompass. Jeg er jo fullt klar over at mye er kjekt å vite, og kunnskap kan en ikke få for mye av. Men allikevel?

Når jeg googler dette er det 8 av 10 som går i fjellet i varierende grad, så vi står allikevel igjen da med 4. Et litt finere tall synes nå jeg, men også høyt.

Jeg tenker jo selv at jeg burde jo absolutt oppfriske kunnskapen min rundt kart og kompass, for jeg har kunnet det en gang. Når det ikke blir brukt er det så lett å glemme.

Så før påsken setter virkelig inn er det en oppfordring til meg. Skal du på tur i fjellet og har anledning til å friske opp kunnskapen din, gjør det. Foruten at det er nyttig lærdom kan det faktisk være en kjekk aktivitet for enten familien eller vennegjengen.

Jeg ser også at både Røde Kors og Turistforeningene rundt omkring har kurser. Kanskje en ide å delta på et av disse?

Ps. det var en oppfordring også til meg.

 

 

 

 

Bildet er tatt på toppen av Flørlitrappene. Fjorden er Lysefjorden i Rogaland.

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Jeg har også vært en del i fjellet, men vi følger ALLTID merkede stier 😀 Og de få gangene vi har glemt å følge med på merkene, og plutselig har ligget i en annen sti, da har det skjært seg litt. Ble skikkelig redd en gang. Og da hadde vi ikke kompass heller.. Men vi lærte leksa, og ser NØYE på de røde t-ene 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg