Selvsikker eller arrogant?

Jeg har gått å tygget på disse ordene en stund. Og hva er forskjellen? Er en selvsikker eller er en arrogant?

Grunnen er at jeg liker at folk er selvsikre, rett frem og har troa på det de holder på med og troa på seg selv. De får en spesiell glød i mine øyne. De stråler og har en styrke som jeg bare beundrer. De gir meg energi, en godfølelse og mot. Akkurat som de forteller, uten å fortelle at alt er mulig.

Så er det disse som har det over og i tillegg har en tendens til å tute på, og gjerne går over lik for å oppnå det de har satt seg som mål. Disse gir meg en gufsen følelse, og jeg innrømmer gjerne at jeg håper i mitt stille at de ikke lykkes. Ikke for at jeg har noe imot de på noen måte, vel utenom væremåten.

Men hvor går grensen?

Selv om magefølelsen fortelle meg noe, kan jeg stole på den?

Bildet er tatt med minnesmerket til Alexsander Kjelland – Brutte lenker som ligger ved Hafrsfjord.

16 kommentarer
    1. Selvsikkerhet er greit å ha til tider…
      Men arroganse… det er ikke bra… Arrogante mennesker trykker en jo bare ned med sin holdning…

      Lag deg en fin lørdag ! klem

    2. Er ikke forskjellen at arrogant mennesker ofte tråkker på andre for å komme seg opp, fremheve seg selv?
      Har man nok selvsikkerhet, altså er nok sikker på seg selv, gleder man seg og over andres fremgang.

    3. Man er vel selvsikker når det gjelder noe man er flink i. Prøver man å være selvsikker i noe man er usikker på flyter det ofte ut i arroganse.

    4. Selvsikkerhet er bra – men med måte, slik at den ikke sklir over i arroganse! Jeg har noen nær meg på jobb som sliter med det siste der….. det gjør meg eitrande sinna! Klemmer 🙂

    5. De som tror de er BEDRE enn andre er ofte arrogante, og det er ikke bra. Jeg tror vi “kjenner de igjen”. Å være sikker på seg selv, og ha god selvtillit, det er noe annet mener jeg. Da sammenlikner man bare seg selv, med seg selv, og hva man kan, ikke kan, har blitt eller vil bli 🙂

    6. Noen kan nok være selvsikker på en arrogant måte. Det å være selvsikker kommer godt med i mange tilfeller, men jeg tror det er viktig å være ydmyk hvis man er den personen med mye selvsikkerhet.

      Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    7. For mitt vedkommende, vil jeg si selvsikkerheten går over til arroganse i det man får en nedlatenhet over seg..
      Altså; Selvsikkerhet uttrykkes typ: ‘I mine øyne, syntes alternativ A å være den klart beste løsningen fordi…’ mens arroganse derimot, lyder typ; ‘Neimen for guds skyld.. Du må jo være mindre begavet for å kunne mene noe sånt!.’ *med himlende øyne*

      1. Absolutt. Selvsikker og nysgjerrig kan jeg tenke på den første, mens den andre vet best og nedlatende. Ja det er noe der som du sier. Jeg kjenner at den type nr. 2 gir meg dårlige vibber. 🙂

    8. Hvordan jeg oppfatter et menneske har veldig mye med mine tanker om meg sjøl å gjøre. (Tror jeg). Hvis jeg opplever en person som arrogant og overlegen, KAN det ha med min egen usikkerhet å gjøre. Jeg har noen ganger fått høre at jeg har virket overlegen. Da har det ofte handlet om utrygghet og frykt fra min side. Så har jeg valgt å ta på meg den selvsikre, litt avvisende maska, for å dekke over dette og holde “betryggende” mental avstand. Sjølsagt finnes det personer som de fleste oppfatter som temmelig arrogante og lite “likandes”. Som eksempel kan jeg nevne en fyr som gikk av som president i januar… 😉 Den som hovedsakelig har det godt med seg sjøl, og virkelig har god sjølfølelse (sånn INNERST inne) har vel ikke behov for å prøve å dupere andre, eller oppføre seg hensynsløst og ufint?

      1. Det er så sant som du sier. Det er to typer – han som du nevner og usikkerhet. Og jeg tror jammen meg du har litt rett jeg, for de som ikke er – er som regel eller har det godt med seg selv.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg