Sola Strandhotell – “pop up utstilling”, vinsmaking og middag

Heldige meg fikk den ære å være med på en fantastisk kveld på Sola Strandhotell her i uken. Kan du tenke deg kombinasjonen med kunstutstilling og vinsmaking i “bunkeren”, for deretter avrunde kvelden med en fantastisk middag med god mat og godt selskap? Det må jo bare bli perfekt! Og det ble det.

Kunstneren som hadde utstilling heter Tom Bognø og jobber på Sola Strandhotell. Jeg ble meget imponert over kunstverkene han viste frem. Dette er bilder som han har tatt på sine utallige turer og utflukter. Foto tatt med mobilkamera, hvor han har mikset forskjellige settinger, lag for lag. Veldig spesielt, friskt og interessant.

Kjente plasser som “Gamle Stavanger” og “Prekestolen” for å nevne noen ble vist frem med personer som en ikke normalt ser på disse plassene. I tillegg var det en del portretter. Jeg anbefaler deg virkelig å gå inn for å se kunstverka hans. Det kan du gjøre HER.

 

Noen av verkene hans var kun på lerret, mens andre var rammet inn. Nr. 3 oppe fra venstre er Lysefjorden – tatt på Prekestolen.

 

Gamle Stavanger

 

 

Hva passer vel ikke bedre med litt god musikk og noe å bite i?

 

 

Etter den fantastiske utstillingen ble vi geleidet inn i “hotellets hemmelighet”, som faktisk ikke så mange kjenner til. Siden jeg stoler på at du ikke forteller det videre velger jeg å dele det eksklusivt med deg.

Under krigen okkuperte tyskerne hotellet. De laget en del bunkere i området som du treffer på både langs strendene og i skogholt i området. En av disse bunkersene befinner seg under hotellet og ble oppdaget for noen år siden av ren tilfeldighet.  Den kan nås fra hotellet, via en “hemmelig” gang. Romma har de restaurert, og kunder kan bruke dette blant annet vin smaking.

Det er to rom, og hver av romma rommet sengeplass til 9 tyskere.

Når vi gikk gjennom gangen som fører til bunkerne, hadde de tent lys og satt på musikk. Stemningen var helt spesiell, og om det hadde dukket opp en munk eller to hadde jeg ikke blitt overrasket.

Vel inne, fikk vi teste fire viner. To røde, og to hvite.

Jeg legger ved noen bilder av seansen:

 

 

 

 

 

 

Kvelden ble avrundet oppe i restauranten. God mat, godt selskap og ikke minst med god utsikt til Sola Stranden.

 

 

 

Mellom sanddynene på Sola Stranden finner du Sola Strandhotell, kun 15 minutter med bil fra Stavanger Sentrum.

Hotellet har en lang historie, helt tilbake til 1914, og med gjentatte påbygg rommer hotellet alt fra fantastiske konferansefasiliteter til spa avdeling.

De har et utsøkt kjøkken på hotellet, som tryller frem de herligste retter. Tenk, de har faktsik også sitt eget konditori. Det siste er at dette ligger slik til at når en går fra den gamle delen over til den nye får en via vinduer se inn på konditorene mens de tryller frem de herligste dessertene.

For meg har hotellet alltid vært litt spesielt. Jeg vet ikke hva det er, men når jeg kommer inn her får jeg en god følelse. Det er nok en kombinasjon med belligenheten, historien og at hotellet fremstår som et lite kråkeslott, I positive forstand.

Så skal du til Stavanger kan jeg virkelig anbefale deg dette hotellet. Her får du slappet av i fantastiske omgivelser om du reiser privat eller med jobb.

6 kommentarer

Siste innlegg