Stavanger overrasker meg stadig…

I dag skulle jeg en tur ned til Stavanger Sentrum på et besøk. Været var fint, så da valgte jeg å parkere i Østre Bydel, nede ved Tau Scene og gå inn til sentrum gjennom bydelen og ved sjøen. Det har jeg aldri gjort før, så det var en fin opplevelse.

 

Østre Bydel er fra gammelt av Stavangers industriområdet. Helt til for noen år siden var dette en grå og kjedelig bydel med mye tomme bygg. Nå er det bygget en del nye boliger og næringsbygg har blitt pusset opp. Dermed fremstår bydelen som urban og spennende. Her finner du koselige kafeer, matmarked, spesialbutikker og konsertscene. I tillegg er det fine parker og grøntområder rundt omkring den urbane bebyggelsen.

Det fine er at Stavanger sentrum kun er en liten gåtur unna.

Nå gikk jeg litt og kikket og tok turen med ro, men tror ikke jeg brukte mer enn 20 minutter å gå inn.

På veien tilbake valgte jeg å gå Pedersgaten til endes. Dette er også en gate som jeg anser som veldig spennende med sine utallige spiseplasser fra alle verdenshjørner og spesialbutikker.  Navnet på gaten kommer fra Petrikirken som ligger i enden.

Jeg legger ved noen bilder og håper dere liker de.

 

Helt nede ved Tau Scene er det laget parker og en liten badeplass. Bygningene du ser på bilde er leilighetsbygg som har noen kontorlokaler i første etasje. Når jeg ankommer er det en tøffing som kommer opp etter et “kaldt” bad.

 

Gamle og nye bygg ligger side om side. Det samme med bolighus, boligkomplekser og industri. Det kan virke litt rotet noen plasser, men har sin egen sjarm.

Dette huset måtte jeg bare knipse et bilde av siden det var litt spesielt.

I gamle dager kalte vi denne bydelen “varmen”. Det stammer fra tettheten av fabrikkpiper. Her ble det produsert fersk mat, etiketter, trekasser, støvler, regntøy og dykkerdrakter.

I den tiden bodde det mange forskjellige mennesker her. Folk med god råd og gode jobber bodde side om side med familier med en hard hverdag, dårlig økonomi og alkoholproblemer.

 

På bilde under kan dere se broen som går over til Engøy og Hundvåg.

 

Innimellom bebyggelsen finner en flotte parker som er bygget nå i senere tid. Leilighetene du ser rett frem er Verven som ligger helt i sjøkanten.

Sjøkanten av Verven.

Et lite bilde fra bryggekanten:

 

Pedersgaten:

 

 

Når en går i denne bydelen er det en rekke med “grafitti”. Jeg legger ved noen få som jeg knipset på veien:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg