Stavangeren – tid for revy

Hei dere.

I går var jeg og ei venninne på Humorhuset Stavangeren  på revyen “Hjelp me e i familie” med kjente Stavanger skuespillere som Sally Nillson og Gretelill Tangen.

Stykket er skrevet av Per Inge Torkelsen og sønnen Torleif Hestad Torkelsen.

For anledningen hadde vi fått oss plasser på rad 1, så en kan jo si at vi var nære på det som skjedde. Fordelen med disse plassene var at vi hadde litt ekstra plass til beina, egne bord og selvfølgelig så vi veldig godt.

Det var mye humor i stykket, og handlingen gikk ut på at to damer litt oppi åra hadde planlegger tur til Nice. Hun ene har to døtre, begge vel gift og i gode ekteskap med barn som greier seg bra.I planleggingen ringer det plutselig på døren, og i løpet av kort tid har begge døtrene og fem barnebarn flyttet hjem til mor.

Et stykke som var gøy å se, og som jeg er glad å få fått med meg.

Stavangeren som revy scene er også helt spesiell. I fjor hadde revyscenen 20 års jubileum. I 20 år har “humoristene” hatt sitt eget hus i Stavanger. Huset er ikke hvilket som helst hus, det var nemlig bedehuset Bethania i over 100 år. Lars Oftedal innviet forsamlingshuset 5.januar 1875 med 2000 mennesker i salen.

“Huset løb fuldt i en kort Stund, og Trængselen var overorentlig stor, saa mange, især av Kvinderne, kom stønnende og pustende ind, til dels med sønderrævne Klæder”, ble det meldt fra åpningen.

Bethania var frem til ca. 1950 det største forsamlingslokalet i Stavanger. Nye meninghetshus kom til, og etter hvert hadde man ikke lenger samme behov for Bethania. Interessen for å bevare huset for relgiøse og lokalhistoriske formål var heller ikke særlig stor. I 1997 ble huset solgt til Stavanger Kultur- og Revyscene AS.

 

Så liker du revy, Stavangerhumor, plasser hvor det knirker i gulvet når du går, ja da er Stavangeren og en av dets revyer verdt å gi et besøk. Jeg tror ikke du kommer til å angre.

Jeg legger ved noen bilder. Jeg har ikke tatt så mange da det ikke er lov å ta bilder under forestillingen.

 

 

Bobler passer jo til alt:

 

 

Oppsettet i salen er kino. En kan enten sitte nede eller oppe på galleriet. Oppe på galleriet har de noen stoler som ikke egner seg så masse for personer med vonde ben siden det er så langt ned til gulvet. Det er også mulighet for rullestolbrukere å se forestillingen. Da oppfordres det til å ta kontakt med booking kontoret.

Både oppe og nede er det barer hvor en kan få seg noen forfriskninger. Oppe er det også noen sittegrupper som kan benyttes før forestillingen og i pausen.

Ønsker du å se program fremover sjekk gjerne ut siden deres HER.

 

8 kommentarer
      1. Ja det er noe eget….. og jeg og er litt lik – hver gang jeg går lover jeg meg selv at det ikke skal være lenge til…… holder ikke alltid det kan du si… Ønsker deg også en flott dag.

    1. Veldig stas med revyer. 🙂 Ikke så veldig ofte vi får med oss noen 🙂 Men er jo en del lokale varianter i området 🙂 Flotte bilder 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg