Tur mellom bygene på Randaberg

På søndag var vi på en herlig tur på Randaberg. Jeg er som sagt oppvokst her og har bodd her og år som voksen, men når jeg har en venninne som drar meg med på plasser jeg aldri har gått før, er det spennende. Så i går gikk turen fra Randaberg sentrum via Todnem og ned til Ryggstranden, på en sti ved sjøen og tilbake til Randaberg sentrum via Ryggveien. Turen antar jeg er omkring 8 kilometer.

Og som den vante turgjengeren hun er hadde hun sjekket været, og dette var den beste tiden på dagen. Om morgenen. Fantastisk å gå, høre kirkeklokkene ringe søndagen inn og vel, det var en ren idyll. Til og med solen tittet frem.

Og jeg som er litt redd for å fryse hadde jo kledd meg i ull fra topp til tå. Det ble temmelig varmt etter hvert, tross november.

Jeg legger med noen bilder og håper dere liker de.

 

Rett forbi Ryggstranden. Natur, utbyggelse med byggegjerde og Oljeplattform i bakgrunnen. Morsom kontrast.

 

Fra en grå morgen – da er det herlig når solen titter frem. Her på Todnem.

 

Ryggstranden med småbåthavn. Her har de bygget en del hus og leiligheter de siste årene.

 

 

Og denne flotte var et vakkert syn i sjø kanten, eller i sjøen

 

og en rast..

 

 

Og før vi avsluttet turen traff vi på denne kjekke som vi måtte hilse litt på.

 

Randaberg Kommune ligger Norges minste fastlandskommune og ligger som Jærens nordre spiss. Kommunen har Stavangr som nærmeste nabo, men grenser også til Sola kommune, Rennesøy kommune og Kvitsøy kommune. Ellers ligger kommunen mot Nordsjøen og Boknafjorden. I 1922 ble Randaberg utskilt fra Hetland som egen kommune.

6 kommentarer

Siste innlegg