Å feire jul annen hvert år…..

På en måte føles det slik. Annen hvert år er min sønn hos sin far. Jeg unner de det, for de har et godt forhold, koser seg sammen og ikke minst de trenger det begge to.

Når julen nærmer seg kommer jo tankene. Det er jo noen dager igjen til han reiser, og siden vi har fri kommer vi til å bruke tiden sammen til å bare være, og å nyte førjulstiden. Hjemme, kos og egentlig ingen store planer. Han kommer nok til å springe med kammerater og kose seg., og jeg tusler hjemme og steller litt. Det er ikke dagligdags her siden jeg jobber fullt. Derfor er det disse dagene så verdifulle for oss.

Når han da reiser avgårde på fredag, frister det kun å gjemme meg bak dørene her hjemme og la julen fare forbi. Et pledd, litt godt i glasset, en bok kanskje. Det er det som frister. 

Jeg er invitert både hit og dit i julen, så det er ikke synd på meg i det hele tatt.     

Dette med å “føle” for å feire jul annet hvert år ble nok litt forsterket etter jeg mistet mine kjære foreldre for litt over seks år siden. Før var det ikke tvil hvor julen ble feiret, rett og slett “hjemme”. Eller mer at jeg følte meg så hjemme som vi ofte gjør hos våre foreldre.

Ikke misforstå, jeg er veldig glad for hver enkel invitasjon jeg har fått, men klarer liksom ikke helt å bestemme meg. Både venner og familie stiller med åpent hus noe som jeg er svært takknemlig for. Så jeg er enda i tvil om hvordan denne julen blir, men noe jeg vet er jo at jeg kommer til å savne noen kjære.

#jul #familie #mamma #foreldre #barn #julekveld #alene  #julaften #savn

24 kommentarer
    1. Ja det er ikke lett tenker jeg..jeg er så heldig at jeg alltid har fått hatt barna sammen med meg på julaften. De hadde ikke fast samvær med far i oppveksten, så det ble en selvfølge, og aldri blitt satt noe spørsmål ved det..etterhvert feiret de 1 juledage hos far. og hans familie. Jentene til mannen min, kommer hver lillejulaften og vi begynner liksom julen da med “liksom julaften” for dem. Dette har fungert..men nå er barna store, og den ene har fått seg samboer, da blir det annenhver jul da..og det føles litt rart.. men i år, har jeg alle hjemme igjen.. Du må prøve å få noen nye tradisjoner annen hver jul, og glede deg til det også..men forstår deg veldig godt..må jo være noe som mangler.. Ha en så god jul du kan!

    2. Jeg vet godt hvordan det føles på julaften, uten sine egne barn, men kanskje sammen med mange andre og deres barn. Det er da ensomheten kommer sterkest hos meg. Men vi, jeg og barnas far, bor så nærme, at vi har løst det på en fin måte. De julene hvor han ikke er i Nordsjøen, og har ungene, kommer ungene hjem til meg midt på dagen, og spiser julegrøt med mandel i, og så pakker vi opp noen gaver. Og så drar de til faren sin etterpå, og feirer resten av julaften med ham. Og de gangene når det er min tur å ha ungene hos meg, og han ikke er i Nordsjøen, så bytter vi på det. Sånn at han har julegrøt og litt gavekos, før de kommer hjem til meg og feirer resten av julaften.
      I år, skal vi faktisk feire alle sammen. Vi er invitert hjem til min bror. Både jeg, og ungene med faren og farmoren. Så denne julen blir veldig spesiell 🙂
      Jeg håper og tror at du vil komme til hva som vil føles best for deg, selv om du akkurat nå føler ting litt uvisst 🙂
      God klem, fra ei som skjønner hva det går i <3

    3. Eva:Tusen takk. Hørtes ut som dere har løst det på en fin måte. Så kjekt for både dere og ungene. Det er så bra at det lar seg gjøre på slikt vis. Her er det litt avstand, samt at han er gift på nytt – da hadde det jo blitt litt merkelig:) Men vi samarbeider bra for det. Ønsker dere en fin jul, og her blir det nok jul også. Får kose oss disse førjulsdagene. 🙂

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusentakk. Det går jo begge veier dette. Men jula kommer, og det blir nok koselig. Av og til er det bare slik at en ikke har helt lyst i forkant:) Ønsker deg og dine en flott feiring:)

    5. Kjenner det er vanskelig å forestille seg, jeg hadde nok følt det veldig vondt. Håper du klarer å ha det hyggelig på et vis likevel, selv om det ikke blir ordentlig “jul”. Stor juleklem <3

    6. Jeg fikk tårer i øynene når jeg leste dette innlegget nå. Av flere årsaker kjenner jeg meg igjen, og følelsen er sår. Det er merkelig at en så koselig tid skal kunne få frem en så trist følelse som ensomhet, til tross for at man ikke er alene engang. Jeg klarer alltid å storkose meg til syvende og sist, og jeg håper du og gjør det! God jul til deg med en varm juleklem ❤

    7. Jula er vel ei tid da vi har lett for å kjenne litt ekstra på endringer. En har ikke annet valg enn å gjøre det beste ut av det som er. Jeg skal jobbe på julaften for aller første gang. Slik livssituasjonen er nå er det helt greit! Om en klarer å kose seg i eget selskap er mye vunnet. Jeg feiret julekveld alene i fjor, og det gjorde meg ingen ting. Hadde noen forespeilt meg det for noen år tilbake, hadde jeg ikke trodd på dem!
      Kos deg på julekvelden. Jeg tror du klarer det, sjøl om det er litt vemodig!. Om det kommer en liten tåre, så gjør det ingen ting. Bra at du unner eksen og sønnen å kose seg sammen, og godt å vite at han har det bra hos faren!! Klem! 😀

    8. Jeg feirer hos min søster, med hennes barn. Og med mamma, som begynner å bli gammel. Det blir bare julaften. Så er jeg en del her hjemme med samboeren, som ikke liker jul og feiring. 2. juledag har vi invitert mamma hit på litt kos 🙂 Jeg koser meg mest med jul fordi det er fri. 🙂

    9. Her feirer vi julen sammen med barna 😊 Fin løsning for barna og kunne se at mamma og pappa kan omgås i en koselig tid

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg