Kongegraven på Randaberg

I helgen var vi på en flott tur langs kysten av Randaberg. Jeg laget et innlegg fra turen som du kan lese HER.

På ruten kommer en forbid en Kongegrav, som vi finner flere av langs Jærkysten. Graven ligger på Vistvik, ikke langt fra der jeg er vokst opp.

Denne graven er aldri undersøkt, dermed er det ikke med sikkerhet at historien stemmer. Det sies at det er Kong Grøde som var gravlagt her I denne røysa og dermed har den fått navnet “Grøderøysa”.

“Grøde” betyr på gammelnorsk stein, så det er nok på grunn av steinrøysa den har fått navnet.

Graven tror vi stammer fra folkevandringstiden ca. 400-600 e.Kr, da den er lik flere andre langhauger lenger sør på Jæren. Det antas også at den er bygget for flere begravelser I perioden.

På toppen av røysa er det et hull/inngang. Dette var nå dekket av litt stein som har falt ned. På langsiden vendt mot sjøen er det også en inngang som også var stengt av noen stein.

En kommer ikke langt inn, men det er laget et tomrom i hver av inngangene.

Legger ved litt bilder, samt en liten søt historie fra min barndom. Det er mitt første møte med Kongegraven når jeg var omlag 5 år gammel. Følelsen ved dette møte kan jeg kjenne  enda, og har aldri gått direkte bortom den igjen før nå.

Et steinkast fra Vistvik med sjølinje, bunkere og ikke minst en Kongegrav vokste jeg opp. Jeg tror jeg var omlag 5  år den gangen hele familien skulle på en aldri så liten utflukt ned til sjøen. Vi hadde jo ofte det, men denne gangen ble vi lovet å besøke Kongegraven som lå litt lenger vekke enn vi pleide.

Når en er ca. 5 år og blir fortalt at vi skal til en Kongegrav kan du jo tenke forventningene. Jeg så selvfølgelig for meg en Konge, en krone, gull og edelstener.

Ivrig sprang vi opp på graven og fant hullet som vi hoppet oppi. Jeg husker at jeg kikket rundt, men det var helt tomt. Ingen Konge og ingen Krone. Ei gull eller edelstener.

Skuffelsen sitter i enda. 

Så hvis du lurer, finnes ingenting I disse hulla eller inngangene, bare for å avkrefte det.

 

Her står jeg på toppen. 

 

Hullet på toppen. Årene, vær og vind har gjort at en del stein har kommet oppi hullet.

 

Dette er inngangen ved sjøsiden. Her sto det et advarselsskilt om at det ikke var trygd å gå inn siden det kunne forekomme steinras.

 

#randaberg #kongegrav #jærstrender #gravkammer #rogaland #historie #kongehistorie #norgeshistorie #vestlandet

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg