Årets første skitur fra “Lortebu”

Ja jeg var litt vel overrasket jeg og når jeg i går hørte at vi treffes ved “Lortebu”. Ja sier jeg og tenker at det går jo fint. Ikke sant?

Men så kom spørsmålet. Hvor er Lortebu? Jeg eller vi visste det var på vei til Hunnedalen, og hvem i huleste kaller et bygg dette?

Vi fant frem, med litt telefoner og undring. Og årets første skitur kunne begynne.

Lite visste vi at vi kom til å sitte i bilene 5-6 timer etter.

Vi var fire damer i beste alder. Ei reklamerte med at hun var ikke noe “erfaren” skiløper tross om hun hadde 4-5 tidligere turer i snøen i år, for ikke å glemme overnatting i hengekøye. I tillegg var hun utstyrt med kart og kompass, og jeg fikk et lite lynkurs. Så ja vi trodde veldig på henne og vi litt mer uerfarne utpekte henne lett til guide. Noe hun tok på strak arm.  Denne damen viste seg å ha en utrolig tålmodighet og hjerte av gull så jeg tror vi valgte rett.

Vi litt mer uerfarne var ikke helt kjent med løypa ei heller lengden på denne ekspedisjonen, og når vi hadde gått nærmere 3 timer oppover, ja da var det litt nok. Med godt mot tok vi fatt på nedturen.

Været startet med sol, litt vind og avsluttet med overskyet.

Fantastisk tur i grunnen og vi fikk testet noen grenser kan jeg trygt si.

Jeg legger ved noen bilder og håper dere liker de.

 

Nydelig vær, kaldt og en liten vind. Dette er på vei oppover.

 

Dette er “Lortebu” og ligger helt ved parkeringsplassen.

 

Bilde tatt fra parkeringsplassen

 

På vei oppover:

 

Enkelte plasser var det temmelig kaldt med vind.

 

På vei oppover:

 

Herlig med litt nedover innimellom:

.

Hunnedalen er et dalføre i Gjesdal Kommune i Rogaland og sirdal Kommune i Agder.

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg