Har du råd til å miste Per som kunde?

Et underlig år er snart forbi, og det er mange der ute som kommer til å være som min fiktive Per. Banke på dører og prøve å komme inn på jobbmarkedet. Driver du liten eller stor virksomhet, kommer du nok til å merke det av de som ønsker å komme inn til nettopp deg og din bedrift.

Så hvordan tar du imot de som banker? Viser du de en kald skulder eller viser du hjertevarme og forståelse?

Det er forståelig at ikke alle kan få jobb hos deg, men visste du hvor god markedsføring det er å behandle disse som banker på med respekt?

Før sommeren i år Hadde jeg en opplevelse med min sønn og tre av hans kompiser. De var alle rett under 18 og klare for sommerens jobbing. Vel, de som hadde fått seg jobb da. Felles for de alle var at de hadde banket på, sendt søknader og til og med levert søknader personlig. Skikkelig stått på alle mann.  Men det var et fåtall som hadde svart, og svara kunne telles på en hånd.

Alle er oppegående gutter som jeg tipper kommer til å nå langt, men hva har de med i bagasjen fra jobbsøking? At det ikke er normalt å få svar. Er ikke det skremmende synes du? Kan det være deg og din bedrift som har glemt å svare noen av disse? Og hvor mange har dere ikke svart?

Jeg spurte hva dette gjorde med dem? Og de svarte som ungdommer flest. Det går fint. Men de hadde gitt opp. De fikk jo ikke jobb likevel.

Vel, nysgjerrig som jeg var så måtte jeg spørre ytterligere. Og her må dere få med dere svaret dere som ikke svarer disse jobbsøkerne. Jeg spurte om de kom til å benytte seg av disse bedriftene fremover? Gå i butikkene? Gjøre handel med de på en eller annen måte. Og svaret var enstemmig. NEI. Finnes det andre alternativer kom de heller til å benytte seg av disse, selv om det kostet mer.

Gjerne Per ikke betyr så mye for dere nå, men han kommer nok til å ha dette i bagasjen resten av livet. Kanskje han sitter på andre siden av forhandlingsbordet en gang dere virkelig ønsker ham som kunde. Tror du at dere har gode kort på hånden da? Eller hvor mange tror du Per kjenner som han forteller om sine opplevelser til, venner, familie og bekjente.

Så kjære dere som ansetter, tenk litt på dette når dere viser de som søker en kald skulder og ikke svarer. For jeg antar at uansett hvor mye markedsføringskroner dere bruker for å få Per til å komme som kunde skal det mye til for at han viser dere interesse. Kun for at dere ikke viste hjertevarme og behandlet ham med respekt når han trengte det.

Jeg må bemerke at det er mange som svarer, men det er en oppfordring til de som ikke gjør det. Om svaret er et avslag er det bedre enn taushet.

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Ja, alle burde få svar, helt klart! Det handler om respekt.Jeg husker vi alltid fikk svar når vi søkte før, uansett hvor upassende jobber jeg søkte på. Husker jeg søkte som fengselsbetjent når jeg var 18 liksom… Men jeg fikk svar 🙂 Nå skal jeg ut på tur 🙂

      1. Vet du? Det skal jeg og – på tur. Så sofagrisen her har kommet seg opp av sofaen. Flinke vi er.
        Ja det er skremmende synes jeg – og synes så synd på de som ikke fikk noe her som jeg fortalte, hele håpet var ute.
        Kos deg på tur – det skal jeg og det regner ikke:)

    2. Alle burde få svar mener jeg!

      Synes det er respektløst og ikke svare. Da jeg jobbet som som pedagogisk leder i barnehage og fikk søknader var vi nøye på det med å svare de som søkte på stillinger hos oss.

      Ønsker deg en kjempefin 5.juledag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Noe å tenke på i mange sammenhenger dette! Normal høflighet kan det kalles. Skjønner godt at gutta mistet tilliten til de som ikke gir noen form for respons – om ikke annet så et kort “standardsvar”.

      Jeg svarer langt fra alltid på kommentarer jeg får på blogginnleggene mine. De første årene jeg blogget gjorde jeg alltid det. Tenkte at det gikk under vanlig høflighet, og det ER jo det. Men nå bruker jeg mindre tid på blogg og nedprioriterer til dels den delen av det.

      1. Ja det er sant det og jeg tipper at bedrifter, liten som stor har mye å lære her. Jeg kommer nok med litt mer på fronten, men … ja det er på grunn av endringer hos meg og – samt mine erfaringer selv.
        På bloggen svarer jeg de jeg får, det er ikke så mange meldinger i grunnen nå hehe.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg