Hvem bruker 500 år på å dø?

Hei dere.

Håper dere har en fin søndag, kanskje som meg og sitter med kaffekoppen?

Visste du at gamle eiketrær er faktisk vernet i Norge? Ja du vet de som har hulrom i stammen, slik at du kan faktisk kan krype inni og gjemme deg?

Om jeg ville gjort det vet jeg ikke helt siden i disse trærne og hulromma lever det utrolig mange rovbiller. Disse er viktig for bonden for de bidrar til et bedre fungerende økosystem da de bekjemper skadedyr.

Et eiketre sies trenger 500 år å vokse og 500 år å dø, om det er sant er usikkert, men det er det som sies på folkemunne. Alternativt sies det at det vokser i 300 år, lever utvokst i 300 år og gradvis dør i 300 år.

Her i Rogaland har vi Kveldbel-eika eller Hoa Eika som ligger i Strand Kommune i Rogaland. Denne vokser så tett ved veien at grenene går litt over i veibanen. Men siden den er fredet får den stå slik. Kommunen planlegger en gangsti på den siden av veien hvor eika står, men i planleggingen må de ta hensyn til eika som skal bli stående.

Jeg legger ved noen bilder jeg, og ja den er flott. Synes du ikke?

 

 

 

Ønsker du å ta en titt på eika – Kjører du fra Stavanger og Ryfast tunellen mot Jørpeland. (mer kjent som veien til Prekestolen). Før du kommer til Jørpeland sentrum finner du eika på venstre side. Det er en liten lomme som du kan parkere i hvis du ønsker å ta en nærmere titt.

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg