Jeg ble “hacket” på LinkedIn – hva gjør du?

I denne data verdenen, med så mange ærlige og uærlige mennesker samlet på et sted er det jo bare et under at dette ikke har skjedd meg før. Jeg har hørt om tilfeller på facebook og andre sider. Men LinkedIn har jeg ikke hørt om noen som er blitt “hacket” så hva gjør en?

Det startet på mandag ettermiddag. Jeg fikk noen SMS er fra vilt fremmede personer. Merkelige meldinger som: “Ring meg” , “Har du sendt meg melding på LinkedIn? “, “Kontakt meg og forklar” og så videre, ja da begynte jeg å lurte.

Når jeg entrer LinkedIn, ser jeg at jeg har også der fått mange spørsmål angående en melding jeg skal ha sendt ut. Og det var da jeg forsto det. Jeg var blitt “Hacket”.

Tenkte raskt: jeg skifter passord! Så det gjorde jeg. Etterfulgte med å svare alle mine med at de ikke måtte åpne for jeg var blitt “hacket”.

Det var en melding som var gått ut med et vedlegg som “jeg” ba de ta stilling til.

Jeg leita for å se om jeg kunne finne sendte meldinger, men det fant jeg ikke. Dermed har jeg den dag i dag ikke oversikten over hvor omfattende eller hvor mange som har fått meldingen. Men siden jeg handlet så raskt, har jeg etter noen stikkprøver fått tilbakemelding av at det er flere i nettverket mitt som ikke har fått denne.

Jeg var veldig imponert over LinkedIn, for de handlet  raskt. Rett etter jeg hadde fått svart alle meldingene, ble jeg blokkert fra nettstedet etterfulgt av en mail om at jeg ikke hadde overholdt retningslinjene deres. Dermed begynte dialogen.

Det var raske svar, men siden dette var en litt mer innviklet sak fikk jeg beskjed om å bytte passord, identifisere meg og så fikk jeg tilgang igjen på tirsdagen mens de etterforsket saken videre.

De klarte ikke å finne årsaken, og kunne heller ikke se hvor mye eller omfanget av utsendelsene. Men siden jeg var så rask med å bytte passord og at LinkedIn reagerte så raske har det ikke gått ut til alle i nettverket mitt.

Må innrømme at jeg var litt sjokkert at dette skjedde meg, for det er slik en hører om. Og på dette nettstedet har det ikke vært mye slikt tidligere etter som jeg har hørt.

De som fikk meldingene var raske til å respondere med å spørre hva det var før de åpnet eller gjorde noe, så dette var jeg utrolig imponert av.

Så blir du “Hacket” som meg. Det første du må gjøre er å skifte passord, og på et spørsmål  trykker du på  at du vil at det skal logges av alle enheter.

 

 

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg