Kortreist adventsstake i år

Hei og god morgen dere. Vel blåst 1. søndag i advent og jeg håper dere har en fin mandag. Adventstid, hjemmekos og ikke minst julestemning.

Her i Stavanger i dag er det temmelig så grått, men vi har jo blitt vant til et slik vær etter hvert rundt juletiden. Må nevne at jeg husker at vi hadde snø når jeg vokste opp, men om husken er rett, det tør jeg ikke påstå.

I år har jeg faktisk skaffet meg en kort reist adventsstake. Vel, selve staken har jeg hatt noen år, men pynten den er hentet fra Randaberg da jeg og ei venninne var på “nøst” i skogen. Granbar og kongler. Konglene tørket jeg i ovnen på omlag 100 grader til de var tørre og fine og hadde åpnet seg.

Ideen om tørka appelsin, pluss fremgangsmåte fikk jeg av henne, så det måtte jeg prøve. Måtte se om det funket, og det gjorde det jammen meg. Må si at etter en runde med appelsin bitene i ovnen, på et bakepapir i ca. 100 grader, luktet hele huset jul. Så det kan anbefales. Ønsker du mindre biter kan også mandarin brukes, jeg testet og det går helt fint.

Må si at appelsinene og kanel stengene er kjøpt på den lokale butikken, litt kortreist det og.

Så hva synes dere?

 

 

 

På turen gikk vi fra Viste Stranden og utover helt til Vistnes fyret. Det blåste litt, men det var fint med solgløtt innimellom. Etter sankingen, gikk vi til Vistnestunet som hadde juleverksted. Vi var så heldig å få en kopp kaffe før vi gikk tilbake. Legger ved noen bilder og håper du liker de.

 

 

 

Vistnestunet – er en flott bevart gardsanlegg som er fra siste del av 1800-tallet. Jeg har et innlegg om garden som du kan se her med historie og mange flotte bilder.

Julestemning i stua:

 

Vistestranden:

 

10 kommentarer

Siste innlegg