Kvitsøy – Sørlandsidyllen i vest

“Kvitsøy ja, vel jeg har aldri vært der. Sikkert fint, vel det er det jeg har hørt. Om jeg vil være med? hm. Ja kanskje det?”

Dette var mine utsagn i går morges.

I dag derimot. “Skal vi til Kvitsøy? Nå? Jeg blir med!”

Som du sikkert forstår hadde jeg en herlig båt tur i går som endte opp på Kvitsøy. Lite visste jeg om idyllen som møtte meg.

Innseilingen gjorde at jeg måtte hoppe opp på baugen for å få hedersplassen til å beundre den vakre øya. Små hus, brygger, hytter og masse folk. Folk som badet, padlet eller bare hadde en koselig stund på brygga.

Været var overskyet når vi kom, men etterhvert tittet solen frem. Varmt og godt var det. En nydelig dag.

 

 

Kvitsøy er en øy, og en egen kommune i Rogaland. Den omgis av de ytre delene av Boknafjorden, og mot nord ligger Karmøy og Bokn mens Randaberg og Rennesøy ligger mot øst.

Dette er også landets minste kommune målt i areal, hele 6,17 kvadrat kilometer.

 

 

Øya har litt over 500 fastboende, i tillegg til at mange har ferieboliger her. I dag kommer en til øya med ferje fra Mekjarvik som ligger i Randaberg Kommune, ca. en mil utenfor Stavanger.

Når en er på øya kan en heller ikke unngå å få øye på sauene som går og beiter over alt. Øya er kjent for sine gode “kvitsøylam”.

Tettstedet heter Ydstebø, og det er her vi la til kai. Her finnes det en butikk, kommunesenter, fotballbane, gjestehavn og skole.

Kommunen har en rik historie og en finner blant annet et 3,9 meters steinkors fra kristendommens første dager i Norge. Ved korset ligger også ruiner av St. Clementskirken. Den ble revet i 1270. Døpefonten er funnet og fungerer i dag som døpefont i dagens kirke som ble bygget på 1600 tallet.

Kommunen har og et tusenårssted, en modell av vippefyr som står ved siden av det nåværende fyret. Modellen som vises nedenfor på bildet er av vippefyret som bl reist i år 1700.

 

 

Et godt kjennemerke på øya er fyret som rager og vises nesten hvor en er. Dette er fra innseilingen.

 

Stemningsbilder ved innseilingen:

 

 

 

 

Litt gatelangs:

 

 

 

Tenk egen badestrand:

 

Og hvem trenger ikke en liten strekk etter litt trasking:

 

Og ikke minst. Noen sannhets ord på veien:

 

Det er også populært å ta med seg sykkelen ut hit. Da kan øya glimte til med en herlig plass til campere. Bål panner står på plassen, og egen strand får du med. Her hadde vi en herlig lunsj/picknik.:

 

 

Etter et herlig måltid tuslet vi ned til kaien og satte snuten hjemover, vel viten om at det ikke blir lenge til neste besøk:

12 kommentarer
      1. Ja det er det. Så er det og en mulighet nå da når det er her vi kan være.
        Tusen takk. – ja har hatt litt blokkering hehe. Men håper jeg kommer på igjen. Savnet dere masse:) Og så herlig å høre deg si det.

    1. Fantastisk plass da!☀️😊… Dette er jo en perle.. Flotte bilder, nydelig beskrevet.. Får prøva å få med ei ubeskrivelig artig, sjarmerende og flott venninne ut der en dag då😉

      1. Det er en del utleiehytter eller leiligheter. En Coop. Det er vel det:) Så utenom det må en ha med seg selv.
        Jeg er litt usikker på om det er cafe normalt tilknyttet havnen, men jeg tror ikke det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg