Munker må også gå på do!

Når vi først er en runde på øyene rett utenfor Stavanger, så er det fort gjort å ta turen innom Ulstein Kloster som ligger på Mosterøy. Jeg tipper det er om lag 30 minutters kjøring fra Stavanger.  Du kjører utover mot Rennesøy og rett etter den første undervannstunellen svinger du til høyre inn mot Mosterøy. Herfra er det godt skiltet.

Ulstein Kloster er bygget i 1260, men det er mulig at noen bygningsdeler er eldre og kan være fra Kongsgården til Harald Hårfagre på om lag 800-tallet, siden den skal ha ligget her.

Kirken er enestående med tårnet plassert midt mellom kor og skip.

Det har bodd mellom 20-30 munker her, i tillegg til dobbelt så mange legfolk som stod for gårdsstell, bygningsarbeid og matlaging. Klosteret eide betydelige jordeiendommer og kunne brødfø omlag 250 personer årlig.

Etter reformasjonen var klosteret ubebodd lenge, helt til Christopher Garman satte det i stand i 1750. Da ble klosteret brukt som våningshus til garden.

I 1900 ble kirkens tårn og kor restaurert, og resten av anlegget i 1950-60 åra. I dag blir det benyttet som museum, kurs og konferansested, selskapslokale og til konserter.

Jeg legger ved noen bilder fra utsiden og håper dere liker det. Jeg håper jo enda at jeg en gang får anledning til å ta turen inn, og da lover jeg at dere skal få være med på ferden.

 

 

 

 

I gjerdet mot marka fant vi dette, og lurte fælt på hva det kunne være. Det sto ikke noen skilter, og vi konkluderte at det på en måte ligner litt på et toalett, tross om det er litt merkelig med jerngitter foran.

 

Klosteret i sin helhet:

 

 

 

Detaljer:

 

 

Når en sitter i hagen får en en indre ro.

 

Og så dansebilde som jeg måtte ta til utfordringen til Frodith.

 

Taket som du ser på det øverste bilde er gardsutsalg fra Kloster gården som du finner når du går gjennom porten som du ser nederst på bilde. Kloster Gården er kjent for sitt lammekjøtt som kalles KlosterLam. Siden det var stengt når vi var der vet jeg ikke hva annet du finner på utsalget.

 

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg