Pedersgata i Stavanger med skjulte skatter

Her om dagen var jeg en tur til Stavanger sentrum og selveste Pedersgata.

Hvor er det tenker du kanskje?

Vel denne gaten ligger bare et steinkast fra sentrums kjernen. Jeg må nevne at de senere årene har gaten fått et lite løft, og kan by på sjarmerende restauranter og spiseplasser, koselige butikker med mye rart og ikke minst en avslappet atmosfære. Ja jeg må jo og nevne at nettopp i denne gaten finner du og en av Stavangers Michelein restauranter, Sabi Omakase.

Gaten har et urbant preg, og en del graffiti  på husvegger og murer. Gaten ble innlemmet byen i 1848 og fikk navnet sitt i 1861. Det er totalt 143 husnummer i gaten, og det er her foran noen av disse husene du finner en skjult hemmelighet. Ser du nøye i bakken finner du de. Foran noen av husa er det risset inn huset du står foran i brosteinen.

Husene i gaten er en del av trehus bebyggelsen i byen og er bygget mellom 1820 til 1860 antas det.

Jeg legger med noen bilder og håper at du liker de. Har du noen gang vært her?

 

Bilde tatt ved Petri Kirken, som ligger nærmere selve sentrum. Til høyre har du Nytorget som tidligere fungerte som et torg, markedsplass og samlingsplass.

 

De skjulte skattene i brosteine. Det er sikkert flere, men det var de jeg fant på runden min.

 

 

 

Litt stemningsbilder av gaten.

 

 

 

 

En populær pub i Stavanger, Martinique som har vært der i mange år.

 

Overalt er det plasser en kan sette seg ned. Utenfor kafeer og butikker eller som her :

 

 

Rundt 20 gater og smau krysser Pedersgata.

Jeg har hatt et innlegg om Østre havn som du kan lese om HER som også er i området Pedersgata, og om Løvås Bruktbu som også er kjent butikk i Stavanger.

6 kommentarer
    1. Kjempefine og nydelige bilder 😊 Stavanger er en kjempefin by, og mannen min og jeg tenker på å reise en tur til Stavanger i løpet av sommeren/høsten 2021 for å besøke mine tremenninger som bor der 😊

      Ønsker deg en kjempefin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Før var denne bydelen eller gaten litt gufsen å gå i husker jeg. Ja i min ungdom da. Nå er den herlig og yrende liv. Herlig synes jeg og det lukter nydelig mat ikke minst. Absolutt en plass å besøke:) Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg