Stavanger kuleste lekeplass?

Selv om jeg bor i Stavanger by, oppdager jeg stadig nye ting.

Her om dagen var jeg og tuslet rundt ved  Stavanger Østre Havn og Nytorget da jeg helt tilfeldig kom over denne fantastiske lekeplassen som de har kalt Ajaxparken. Den er fra 2012, men er like flott enda. Tenk, jeg har ikke sett den før.

Den er plassert slik at den skiller den gamle bebyggelsen fra den nye.

Koselige små trehus på den ene siden, mens store nybygg på den andre.

Jeg tar hatten av for arkitekten Øystein Bekkevold som har klart å lage overgangene så flott. Jeg er imponert.

Selve parken må være en drøm for barn i alle aldre. Til og med jeg ble betatt og kunne tilbragt en del tid her. Den er laget  som en lekejungel og hvert apparat er spesialdesignet. Apparatene er håndlaget i Tyskland, så de er helt unike.

Her finner du sjiraff, tiger,  fisker og hai. Rutsjebane, båt, hengekøye og lekehytte. Disse er plassert rundt på et tykt dekke av gummibark. Sterke farger er blitt brukt både på gress og elv.. Et flott syn.

Så er du i Stavanger med eller uten barn, ta gjerne turen oppom. Det kan anbefales.

 

 

 

Inngangspartiet fra gaten jeg kom fra:

 

 

 

 

 

Et gammelt bygg har blitt påført herlige fargeklatter:

 

På andre siden finner en disse husa.

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg