Ting var så mye bedre før….

Ting var så mye bedre før er noe vi alltid har hørt. Om det har stemt tidligere vet jeg ikke, men vi har trodd det.

Nå derimot, ja nå stemmer det på en prikk. Alt var så mye bedre før. Husker du? Og nå snakker jeg ikke om snøen som ikke falt i fjor.

Jeg snakker faktisk om den tiden da vi hadde frihet. Frihet til å reise, til å bevege oss fritt og til å omgås de vi ønsker og hvor mange vi ønsket. Når vi ikke trang å være redd for om vi kunne bli syke, eller om vi gjorde andre syke.

Den tiden hvor vi hadde Antibac i vesken, og tok den frem når vi husket den.

Så i disse tider har ordtaket  fått en helt annen betydning og en mer dypere mening.

Vi vet hva vi hadde og hva vi har mistet, så vi har lært at vi kan ikke ta ting for gitt. Vi har alle, rik eller fattig, gammel eller ung kjent på et liv i begrensning. Vi undrer, vi drømmer og vi håper at ting snart faller tilbake til normalen, men har ingen svar på når tid.

Det er ufattelig, men virkelig.

Så ja, jeg drømmer om tiden som var før. Jeg har vært i dvale lenge nå, og er klar for livet. Jeg har lært, og jeg vet at jeg aldri kommer til å ta for gitt de godene vi hadde før når vi hadde frihet. Men jeg undrer – hva tid?

 

 

 

9 kommentarer

Siste innlegg