Vårfølelse i Stavanger

Hei dere.

I dag har vi hatt en fantastisk dag her i Stavanger distriktet. Det kom jo litt overraskende på meg siden jeg ikke hadde sett værvarslene, men jeg klager ikke når det går den veien.

Sol og blå himmel har preget hele dagen.

I morges bestemte jeg meg for en ting. Tross om jeg hadde en del gjøremål skulle jeg ut en tur. Og ut på tur ble det.

Ikke langt fra der jeg bor har vi en bro som går fra Hafrsfjord over til Tananger som ligger i Sola Kommune. Jeg har jo kjørt på brua utallige ganger, men aldri gått. Så det ble turen min i dag.

Rett over på Tananger siden er det et nytt stort utbyggerfelt, Jåsund, som begynner å ta skikkelig form. Det ligger nydelig til, helt ned til sjøen. Jeg tenkte at jeg skulle gå så langt det var mulig, ved sjøsiden. Det var ikke så langt jeg kom, men det ser ut som de har planene klare. Gravemaskiner og  en aning av en sti var å se, så jeg tror nok at dette blir veldig bra. Kanskje kan vi gå direkte til Sjøbadet i Tananger herfra om ikke så lenge?

Jeg legger ved noen bilder og ønsker dere en flott kveld.

 

Bildet er tatt fra Hafrsfjord siden. Her ser du Tananger brua og Jåsund feltet i bakgrunnen. Det er noe spesielt ved broer….. Jeg vet ikke hva men de er flotte.

 

Starten over broa:

På veien tilbake. Hafrsfjord i bakgrunnen:

 

Den gamle broa. Det var mulig å gå ned på stien her……

Dette er rester fra den første broa over sundet. Det var en steinbro med roterende brulegeme slik at seilbåter kunne slippe gjennom. Den ble åpent i 1925 og erstattet da fergeforbindelsen mellom Buseneset og Jåsund. Rester kan en se på begge sider av den nye broa som åpnet i 1967.

 

 

 

Dette er tatt fra broa:

 

Jåsund på Tananger siden. Dette har jeg sett fra veien og regnet med at de hadde kommet lenger enn de hadde på stien langs sjøen. Det som er gjort til nå ser veldig bra ut.:

 

 

Her stoppet stien. Det var ikke mer enn noen få hundre meter fra veien.

11 kommentarer

Siste innlegg