Vårlivarden – en flott ettermiddagstur

Hei dere.

Jeg vet ikke med dere, men med meg begynner det å bli en liten vane med hjemmekontor. De som kimser av at det er mindre jobb og mer husarbeid er det absolutt ikke tilfelle her i huset. Tror ikke huset har sett verre ut enn i denne perioden. For å komme seg vekk fra både kontoret og det som skulle ha blitt gjort, er det ingenting som er bedre enn å ta på seg turklærne og bare være. En trenger det innimellom. Senke skuldrene og gjøre seg klar for helg.  La hjemmekontor, husvask, husrot og det som er være og bare labbe avgårde.

Herlig er det at jeg har venner som drar meg ut av denne hjemmekontor bobla, for den er vanskelig å komme seg ut av, litt som dørstokkmila, ja du kjenner sikker både vanskelighetsgraden og hva jeg snakker om.

I går var det Vårlivarden som ble nevnt, og jeg er ikke vanskelig å be. Jeg har vært der flere ganger, noen med at jeg bare husker at jeg har vært der, mens den mest nylige turen kan du lese om HER.

Dette er en kjent topp i Sandnes Kommune som ligger mellom Lutsivassdraget og Høgsfjorden. På toppen ser en mot Ryfylke og Stavangerhalvøya. Det er ikke den lengste turen, men en er opp og ned på i underkant av 2 timer. Vi valgte denne gangen også rundturen med den bratteste veien opp, mens en litt mer slakkere vei nedover. Antar at turen er omlag 2-3 kilometer.

Det fine med disse Sandnes turene som kan vise til utrolig fine utsiktsposter over fjordene, er at en starter uten noe særlig utsikt. Oppover får en små glimt av fjord, nydelig landskap og litt etter litt åpner utsiktspostene seg at en blir helt stum av beundring. Ja det er nærmest som en må stoppe opp innimellom bare for å beundre, en føler seg heldig at en får oppleve det og rett og slett god følelsen.

På toppen av Vårlivarden ser en mot Lura i Sandnes og inn mot Østre Bydel i Stavanger. I neste vinkel ser en innover mot Ryfylke og skimter Forsand og starten av Lysefjorden.

Når turen blir avrundet med et herlig hyttebesøk i Hommersåk, ja da føler en seg fornøyd. Herlig med helg

Jeg legger med noen bilder og håper du liker de.

 

På toppen av Vårlivarden. Inn mot venstre her er Lysefjorden:

 

Temmelig i starten av løypen på vei opp:

 

 

På vei oppover – litt stigning:

 

 

Nesten oppe og når dette landskapet åpner seg føler en seg heldig:

 

På toppen, og utsikt over veien ned. Her er det flere kulper som virker flotte å bare slenge seg ut i.

 

 

Litt vekster:

 

Synes denne skiltrekken er litt herlig og uryddig på en måte:

 

Flott natur på vei nedover:

 

Når avslutningen på turen avsluttes slik, ja da kan en ikke klage. Se denne flotte utsikten. Dette er på Hommersåk hvor mange Stavanger folk har landsted. Det er ca. 30 minutters kjøretur fra Stavanger, så her kan en bo hele sommeren.

 

8 kommentarer
      1. Ja det er nydelig – men dere har jo mange flotte plasser hos dere og. Dette ligger rundt en halvtimes kjøring fra meg. utrolig herlig – og det er flere topper i området. Det som er så utrolig er det at en plutselig får utsikten – og den blir en helt stum av. Klem

    1. Skjønner godt at du vil rømme hjemmekontoret etter lange dager bak skjermen. Og det blir ikke mindre begripelig når du drar ut i så vakre omgivelser som dette her.. Fantastisk 😀 Nyt lørdagen 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg