Isbading, er det sundt?

Hei dere.

Her i Stavanger har vi hatt skikkelig ruskevær de siste dagene. Det har jo ikke vært snø, for den har regnet vekk. Men regn og atter regn. I tillegg så blåser det litt. Det er såpass at når en går ut av døren hører en brummingen fra havet. 

Havet, ja det kan være fascinerende på denne tiden. Utrolig hvordan det kan forandre seg, fra helt rolig i et øyeblikk mot enorme krefter som skyller inn mot land i det neste.

Her om dagen kom jeg over en artikkel som omhandlet isbading. Jeg har noen bekjente som har det som en liten hobby å bade en gang pr. måned, året rundt. Så i disse tider blir det jo nærmest isbading. Jeg regner jo med at det er litt i mer stille stunder enn akkurat nå, hvis de ikke da har ventet til siste dagen. For spørs om sjøen blir roligere med det første.

Artikkelen forteller at å ta en dukkert i det kalde vannet, frigjør endorfinene som er kroppens egne morfinstoffer. Endorfinene har som regel en smertestillende effekt som kan holde seg fra to til fire timer.

Det betyr igjen at det iskalde vannet har positiv innvirkning på mange lidelser som medfører smerte.

I tillegg virker endorfinene antidepressivt, eller dempende på lette anfall, eller rett og slett få deg i bedre humør.

Så folkens, isbading skal visst være bra for oss. Om jeg hiver meg på trenden må jeg nok tenke grundig på da jeg synes det faktisk er kaldt nok om sommeren…… 

Bildet tatt i går når jeg var en tur rundt sjøen her. Regner jo ikke med at noen hopper i sjøen når den oppfører seg slik. Friskt og godt:)

#isbading #vestlandsvær #sunnkropp #helse #hverdag

 

27 kommentarer

Siste innlegg