Søtpotetsuppe toppet med persille, fetaost og granateple

Hei dere

I går hadde jeg forening her hjemme, og laget en herlig søtpotetsuppe. Jeg fant oppskriften på godt.no.  Jeg laget også focaccia brød til.

Suppen var helt nydelig, så denne anbefaler jeg virkelig. Oppskrift finner du under bildet.

Til 4 personer:

1 kg. søtpotet, 1 stk løk, 2 fedd hvitløk, 1 stk rød chili, 1,5 ss. ingefær fersk revet, 3 dl appelsinsaft ferskpresset, 8 dl grønnsaksbuljong, 1 dl creme faiche, salt, pepper og olivenolje.

Til servering: fetaost, granateplekjerner, persille og bacon.

Skrell og skjær søtpoteten i jevne terninger. Hell de utover et stekebrett kledd med bakepapir. Drypp over et par spiseskjeer olivenolje og krydre med salt og pepper. Vend alt godt sammen. Sett dette i ovnen ca. 20 min til potetene er myke.

Skrell og hakk løk, hvitløk og chili. Varm opp litt olje og fres løken i noen minutter slik at den blir blank og myk. Tilsett hvitløk, chilie og ingefær. La det frese noen minutter. Hell appelsinsaften og kraften og kjør et oppkok. La det koke noen minutter. Ha i de bakte søtpotetbitene, og kjør deretter suppen jevn med en stavmikser. Smak til med salt og pepper, og rett før servering visp inn creme fraiche.

Jeg hadde litt stor chilie, så vær litt obs hvis du ikke liker den sterk. Da reduserer du bare mengden.

Håper det smaker.

#matglede #mat #suppeglede #suppe #søtpotetsuppe #oppskrift  

21 kommentarer

Siste innlegg