Lilleblt - Middelfart/ Fredericia i Danmark

Reklame | visit Lilleblt

Forrige helg var jeg og ei venninne p en helgetur til Danmark i omrdet Lilleblt. Vi opplevde en hel del p de f dagene vi var der, og til mer vi s til mer glad ble vi i plassen.

Vi beveget oss fra kultur og historie, til opplevelser med sug i magen. Fra velvre til den herligste kokkeleringen du kan tenke deg. S ja, vi storkoste oss og mtte klype oss flere ganger i armen for forsikre oss om at dette ikke var en drm men virkelighet, og at vi var i Danmark.

Reisen startet natt til fredag. Vi kjrte ned til Kristiansand og tok 8 bten med  Color Line over til Hirtshals. Fra Hirtshals tok det omlag 3 timer kjre ned til Lilleblt omrdet. Lilleblt er sundet som ligger mellom Fyn og Jylland hvor Fredericia ligger p Jylland og Middelfart ligger p Fyn. Det gr broer over, dermed er det lett ta seg over.

Nr vi ankommer hotellet Best Western Kryb i Ly Kro er vi bde litt slitne og trette. Hva passer vel bedre med en liten massasje. Ja det hadde vi faktisk bestilt, og dette er fullt mulig f p rommet. En herlig dame fra Dronning Dorotheas Badstue  hadde satt inn bde massasjebenk og utstyr. Dette passet utmerket etter noen timers bilkjring.

Dronning Dorothes Badstue holder til i et historisk bygg i Kolding inspirert fra 1500-tallet som vi hadde p listen over beske, men vi hadde dessverre ikke tid.

Etter massasjen ble det en liten tur for utforske hotellet som var en aldeles praktfull og spennende bygning. Her var det mye krinkler og kroker,  Den opprinnelige kroen fra 1610 brant ned til grunn i 1973, men ble gjenoppbygd i den opprinnelige stilen. Hvis du har barn med deg regner jeg med at bassenget kommer til bli en hit.

Vi spiste middag i restauranten p kvelden, og kan bekrefte at vi fikk et fantastisk gourmet mltid. Kokken visste akkurat hva han gjorde.

Det ble en tidlig kveld p oss siden vi hadde mye p programmet p lrdagen.

Lrdag morgen kjrte vi ned til Middelfart og CLAY Keramikkmuseum. Her ble vi mtt av en koselig guide som viste oss rundt og fortalte Keramikkens historie gjennom 235 r. nsker du lese mer om omvisningen kan du g inn p innlegget mitt HER.

Vi tilbragte noen timer p museet, dermed var det tid for lunsj.

Vi spiste p  Kitzchen Food Court, Street Food & Isbar som ligger i Middelfart ikke langt fra den gamle broen. Her kunne vi innta mltidet enten inne i restauranten eller ute p Street Food restauranten. Vi valgte g inn.

Vi ble overrasket. Mat av ypperste klasse, og for ikke glemme det spennende interiret. Det var helt fantastisk. En restaurant som jeg virkelig kan anbefale bde p grunn av maten og atmosfren.

Nr maten var inntatt, og vi var gode og mette kjrte vi litt rundt i omrdet. Vi var innom Hindsgavl Dyrehave og en koselig campingplass nede ved Lilleblt.

Nr du frst er i dette omrdet er det absolutt anbefale f med deg Brigdewalking, 60 meter over havets overflate . Dette har du mulighet til her og 3 andre plasser i verden. Dette mtte vi jo selvflgelig prve oss p. Du kan lese mer om denne begivenheten i innlegget mitt HER.

Skulle jo nesten trodd at dagen var over, men nr kriblingen i magen hadde gitt seg var vi invitert p en av Danmarks vingrder, MoDaVi. Her mtte et smilende ektepar oss, som med glede og entusiasme fortalte villig om sin drm. nsker du lese mer om besket vrt kan du lese om det HER

Jeg kan vel ikke si annet at vi hadde en fantastisk dag og sovnet stt med et stort smil rundt munnen.

Sndag hadde vi ikke noe spesielt fore, s da bestemte vi oss for utforske byene Fredericia og Middelfart fr vi mtte snu nesen hjemover igjen. Begge byene hadde hver sin sjarm p hver sin mte.

Fredericia

Byen ble grunnlagt i 1650 av Fredrik lll som den er oppkalt etter. I dag bor der i underkant av 50 000 mennesker her og byen er et av Danmarks viktigste knutepunkter.

Byen har en rik historie og det er ved inngangen til byen og nedover mot stranden en voll som en blant annet kan lese om slaget ved Fredericia , eller 3 rs krigen som den ogs heter som startet i 1848. Her er det ogs noen kanoner og minnesmerker fra tiden.

Flger en ggaten helt til endes, mot sjen kommer du til en herlig strand. Vi hadde nydelig vr, s vi mtte ta en liten pause og for f noe forfriskende.

Jeg legger ved noen bilder og hper du liker dem:

Inngangsporten til byen. Dette var kun for gende, men det var en tilsvarende nr vi kjrte men litt bredere:

Mellom det historiske omrdet og stranden var det anlagt en park. Dette skiltet sto i skillet og jeg synes det var litt stilig:

Parken hadde satt mange stiger her og der, og oppfordret til klatring:

Byen hadde mange koselige gater og hus s det var koselig g rundt kikke:

Og selvflgelig. Sist men ikke minst - stranden:

Middelfart:

Byen er litt mindre enn Fredericia med i underkant av 15000 innbyggere og har vrt by siden 1300 tallet. I sin historie har det gtt hardt utover byen i kriger oppover og p 1600 tallet ble den brent ned. Men i dag fremstr den som en fin og koselig by.

Jeg legger ved noen bilder og hper du liker dem:

Ggaten:

en koselig restaurant:

smgater:

Ved Lilleblt. I bakgrunnen ser du broen som vi gikk over:

Det sto mange og fisket ved brygga. Synes dette skiltet var litt morsomt:

Ved smbthavnen. Her var det en herlig atmosfre. Stille og rolig...?. men mye folk.

Jeg hper du likte lese om helgen vr. Vi hadde en fantastisk tur og har lagret mange minner. Vi har nok ikke ftt med oss alt vi ville i lpet av en helg, men tror nok at vi kommer igjen.

Jeg kan absolutt anbefale omrdet.

#visitlillebaelt #visitlilleblt #danmark #lilleblt #lillebaelt #middelfart #fredericia #reiseglede #norskidanmark #stavangerinmyheart #reiselykke #CLAY #modavi #brigdewalking #kitzchen #bestwesternkrybilykro #krybilykro #dronningDorotheasbadstue #massasje #colorline #superspeed #reisemagasin #reiserepotasje