Å ta imot hjelp, kan det være en fin ting?

Det å be om hjelp, og å ta imot hjelp har alltid vært vanskelig for meg. Har rett og slett vært elendig på det. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, og har vel følt at jeg påfører andre en ekstra byrde.

Derfor har jeg stort sett klart meg selv, til og med på de merkeligste oppgaver. Skal ikke ramse opp her, men det er faktisk en del ting som ikke ligger helt innenfor mitt kompetansefelt. Men det har jo gått bra, egentlig.

En av de siste samtalene jeg hadde med min far, så sa han faktisk. “Husk Sølvi, å ta imot hjelp kan være lurt av og til. Du får hjelp, samtidig kan du gjøre et annet menneske glad for at de får lov til å hjelpe deg.” Dette kom fra en mann som aldri snakket noe særlig om følelser, bare det sier litt.

Som dere sikkert har forstått er dette noe som jeg har gått og tenkt på lenge.Det er så sanne ord. Hver gang noen spør meg om hjelp, blir jeg veldig glad. Bare det at de spør meg, noen setter pris på min kompetanse og ikke minst så gir det meg en godfølelse å hjelpe andre.

Jeg har etter hvert lært meg å spørre om hjelp innimellom. Ser at de jeg spør lyser opp, blir glad og takknemlig for jeg spør. Er nok ikke helt der, men jeg har fått et helt annet syn på det.

Hvis du har samme problem som meg – prøv. Det funker – bare husk, alt med måte.

helping hand with the sky background

bildet er hentet fra Google.

 #familie #info #helse #hjelp #godfølelse #følelse #hjelp #andre #glad #hjelpendehånd 

20 kommentarer
    1. Fint innlegg, og vet akkurat hva du snakker om.
      Ser forøvrig at du brukte et av de bildene jeg også brukte i et lignende innlegg. 😛
      God jul, og snart… god helg. 🙂
      Marius

    2. Kjenner meg veldig godt igjen i dette, veldig fint innlegg om noe jeg tror mange nordmenn sliter litt med på en eller annen måte. 🙂

    3. Veldig kloke ord <3 Det er vanskelig å spørre om hjelp, tror de fleste av oss har en noe innebygd om at man ikke skal være til bry. Men der igjen, de fleste elsker å kunne hjelpe! Kanskje noe man kan bli flinkere til i 2017? 🙂

    4. Ja det er jo sant..jeg liker å hjelpe andre..men liker ikke å be om hjelp selv..Skal prøve å huske dine ord! takk for påminnelse!

    5. For ett varmt og godt menneske du er 🙂 Det er masse som opptar en i julekaoset, jeg blir glad når jeg leser at ikke alt handler om gaver og stress. Jeg tar livet med knusende ro og nyter dagene. Håper dine fri dager med din kjære sønn har vært fantastiske. Jeg har ikke opplevd det å måtte dele jul,påske,sommerferie osv med far. Men kan se for meg at det må være tomt og rart. Foreløpig ser jeg fram til å kunne dele vår feiring med han 1 året. Så er vårt barn så heldig å starte sin egen familie. Da er håpet mitt at vi alle er samlet hos henne, med barnebarn og mann + oss to kommende besteforeldre.
      Jeg spør sjeldent etter noe fra andre, jeg tror jeg er supermom osv. Noen ganger de siste årene, takket være faren hennes har jeg lært at å puste med magen og ta ting som det faller seg er best. Det enkle er ofte det beste 🙂 Jeg skal alltid rekke over alt alene, men nå som jeg ikke har alt ansvar selv … er det såååå deilig å bruke tid alene, med jenten min og uten noen andre enn mitt eget selskap. Du skriver fantastisk og inspirerer nok mange med bloggen din. Jeg er så ny på dette blogg greiene, men lærer for hverdag som går.
      Ønsker deg en fredelig jul og ett godt nytt år.
      Helene

    6. Helene: Tusen takk, måtte ta en liten time out her. Kommentaren din varmet enormt. Så igjen tusen takk. Ja vi er jo litt merkelige vi mennesker, litt vanskelig å be om hjelp. Av og til lurt å snu det litt på hodet for å se hele bilde:) Ja det er litt dumt det med annenhver jul. Men vi voksne har jo lagt det til selv på en måte. Funderer jo litt hva de “små” synes om det. Men de takler jo det utroligste. Bare viktig å fokusere på de og ikke gå helt i fella:) Jeg prøvde å se om jeg kunne se bloggen din – men du hadde bare mail adressen din her:) Er ganske ny med blogging selv. Startet opp i november…… men det er en liten terapi, 🙂 Ønsker deg og dine en fantastisk julehøytid og ikke minst Nyttår:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg