Hva skjer med Sola Strandhotell?

Sola Strandhotell som ligger så nær Sola Stranden du kan komme har alltid vært litt spesiell for meg. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg liker dette “kråkeslottet” som jeg kaller det med mange krinkler og kroker, lang historie, herlig atmosfære og ikke minst beliggenheten som er en drøm.

Her for noen uker siden fikk jeg høre at nå var det solgt. Var inne og sjekket, og det har nå gått fra å være eiet av Axel Lund stiftelsen til Gladstad Holding/Team Hotels. Ut fra det jeg kan lese om Team Hotels har de unike hotell i sin portefølje som de tar godt vare på med det unike hotellet og beliggenheten kan tilby. Vel, de var stolt av kjøkkenene på sine hoteller, og deres visjon er at maten de serverer skal vekke følelser.

Jeg tror at Sola Strandhotell kan passe godt inn her i deres portefølje og jeg gleder meg til å følge med.

For tiden er hotellet stengt og jeg har hørt at det skal også være pusset opp eller holder på å pusse opp. Jeg gleder meg til å snike meg inn på en titt når det er mulig. Men nysgjerrig, det er jeg. Jeg håper virkelig ikke de tar vekk det unike som jeg liker så godt med hotellet.

 

Historien til Sola Strandhotell hentet fra Horecanytt.

Det hele startet i 1914 da restauratør Rasmus Christoffersen startet byggingen av Solastranden Nordsjøba

Han tok stedet i bruk som bevertningssted i 1914. Forretningen gikk dårlig de første 10-12 år. I 1927 ble anlegget kjøpt av Ellen og Axel Lund. Etter å ha satt stedet i stand, ble det i 1928 åpnet under navnet Sola Strandhytt

I 1930 ble cruiseskipet Montroyal hugget opp ved Stavanger Skipsopphugging. Axel Lund kjøpte hele røkesalongen fra skipet og bygget den opp nøyaktig som den var om bord, som et tilbygg til Sola Strandhytte. Stedet skiftet samtidig navn til Sola Strand Hotel, og Montroyal-salen ble nå brukt som dansesal ved hotelle

Montroyalsalen er bygget av den originale røkesalongen fra cruiseskipet ved samme navn. Skipet ble opprinnelig kalt Empress of Britain, men ble i 1924 omdøpt til Montroya

Skipet gikk i passasjertrafikk mellom England og Canada, senere også cruisetrafikk og ble også benyttet som troppetransport under 1. verdenskrig. Peisen i salen, blyglasstaket og vinduer som ikke går ut til fri luft, er også originale fra skipet. På begge sider av peisen står gamle illustrerte avisbøker, London News Telegraph og The Graphic helt tilbake til 1840. Salen blir benyttet til lukkede selskaper og som dansesal for selskapsavdelingen. Det kan her dekkes til 80 gjeste

Solasalen blir benyttet som hotellets frokostsal. Dette er hotellets opprinnelige bygg fra 1914 med tårnsuiten og lobbyområdet med peisen. På veggene henger forstørrede fotografier av akvareller malt for ca. 120 år siden av Ellen Lunds bestefar, skipsreder Mons Gabriel Monsen fra Tananger. Originalakvarellene er i dag oppbevart ved Stavanger Museum. I Solasalen kan det dekkes til 50 personer.

Nye Solasal er en utvidelse av Solasalen som stod ferdig i 2003. Totalt i de to salene kan vi dekke til 100 personer. Ved å ta i bruk alle fire salene er kapasiteten 300 gjester. Selskapsavdelingen ved hotellet består i dag foruten Den Glade Laks av Sverresalen, Montroyalsalen, Solasalen og Nye Solasalen

Strandbaren

Salenes historie, atmosfære og intimitet gjør dem til noen av Norges mest originale og fineste selskapslokale

Strandbaren med utsikt mot himmelen og sanddynene stod også ferdig i 2003. Strandbaren ble fort et populært sted å ta en kopp kaffe eller en varm skål hjemmelaget fiskesuppe, og måtte derfor utvides ytterligere i 2012

Nordsjøsenter

Nordsjøsenteret med sine seks grupperom og to møterom med panoramautsikt over Solastranden og Nordsjøen sto ferdig i desember 1998. I tilknytning til møterommet Ellens Utsikt i Nordsjøsenteret ligger Stormsalongen. Salongens vegger er fylt med malerier av den lokale marine-maleren Ivan Storm Juliusse

Solasenter

I 2010 åpnet Solasenteret, et treetasjes bygg som binder sammen Strandstuene med resten av hotellet. Solasenteret består av et konferansesenter med fire møterom, 11 soverom og Nordsjøbadet Spa. I Nordsjøbadet Spa tilbys fem behandlingsrom, basseng med motstrøm, tre badstuer, kaldtvannskulp, og herlige avslapningsområde

Grundig renovering

Siden det første spadetaket i 1914 har hotellet gjennomgått store forandringer, men peisen som brenner i den originale bygningen fra 1914 er fremdeles hjertet av hotelle

Alle hotellrom har gjennomgått renovering, siste fase var ferdig i 2012, men på et historisk hotell er renovering en vedvarende proses

I 2012 åpnet Erling Skjalgssonsenteret med et stort konferansesenter som inkluderer fem møterom med en total plenumskapasitet på 300 personer og 56 nye værelse

 

Dette er historien frem til nå, og jeg er spent på hva fremtiden bringer for dette fantastiske hotellet.

 

 

Dette er ved Sola Stranden, rett nedenfor hotellet.

Innlegger fra meg om hotellet, før salget kan du lese HER og HER

6 kommentarer
    1. Ja, det blir fint å se det når det åpner igjen 🙂 Håper på en nydelig sommer, for da skal jeg ta noen turer dit og nyte noen feriestunder på terrassen og stranden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg