Jeg visste det…

Jeg kom over en artikkel i “I Form” i dag hvor overskriften var at kvinner trenger mer søvn enn menn. Interessant tema, da jeg ofte har hørt at det kan stemme uten å nevne på hvilke arenaer.

Det ene punktet var at kvinner bruker en større del av hjernen, og det bunner i at vi trenger mer hvile. Hvis jeg hadde vært mann nå så hadde jeg nok bare flirt litt og vært ferdig med det. Men som kvinner flest må jeg jo fundere på dette da. På hvilke måte gjør vi det?

Er det alle bekymringene vi har som utgjør denne ekstra tankegangen? Ja du vet om vi er bra nok, om alle rundt oss har det bra, tråkket jeg på noen tær, kunne det jeg sa misoppfattes og ja listen kan være lang.

Burde vi gjerne gjøre som menn, la bekymringer fare og ikke tenke og gruble så mye? Det kan jo gjerne være en fordel for både oss selv og til og med menn dette. Og når vi sover mindre så får jo kanskje de ekstra timen vi trenger.

Hva tror du?

14 kommentarer
    1. Det som slår meg, er at kvinners iboende evne til multi-tasking beviselig ikke finnes hos menn. Dessuten er den kvinnelige forventede levealder faktisk såpass mye høyere enn for menn at det i utformingen av lovverket konsekvent brukes betegnelsen ‘hun’ der det er snakk om lengstlevende ektefelle.. 😉

    2. Jeg må bare si at jeg slukner som regel.. (99%) rett etter at hodet har havnet på puta. Jeg må legge til at jeg er evig takknemlig for den evnen. 🙂 Men jeg tror ikke det har med forskjellig behov for søvn. Jeg skal være forsiktig med å komme med noen videre analyse.. da roter jeg meg sikkert langt ut på glattisen, og må vente på våren for å ro meg inn til land igjen,,,,, 😀

    3. Jeg tror ikke det er noe “enklere” å være mann, sånn totalt sett, sjøl om de (jevnt over) kanskje ikke grubler så mye som oss, eller blir liggende våkne og tenke. Jeg har alltid trengt mye søvn, faktisk helst minst åtte timer i døgnet. I mørketida enda mer. Jeg har ikke så lett for å bare “duppe av” sånn som mange menn gjerne gjør. Enda så mye vi filosoferer, grubler og tenker, så takler vi alenetilværelsen bedre enn det menn gjør. ( Sånn stort sett i alle fall.) I gjennomsnitt lever vi lenger også. 🙂

      1. absolutt – er noe jeg og tror. Alle er forskjellige og alle trenger forskjellig med søvn. Men jeg tror nok at den grublingen, mann eller kvinne kan gjøre at en ligger lenger før en sovner eller sover dårligere.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg