Julestemning i Sandnes

I går var jeg en tur til Sandnes, og jeg forundrer meg hver gang over hvor koselig det er der. Mange små koselige nisjebutikker, koselig betjening og ikke minst på denne tiden – en herlig julestemning.

Hver gang jeg er der tenker jeg at her skal jeg snart igjen. Men som med alt annet blir det litt lenge mellom hver gang.

Jeg legger ved litt bilder og håper du liker dem.

 

Langgaten nydelig juledekorert:

Sandnes er en by og en kommune på Nord-Jæren og i Ryflylke med i overkant av 78 000 innbyggere. Det er Norges 11. største kommune.

Sandens by ligger innerst i Gandsfjorden, og var opprinnelig mest kjent for sin teglverk- og pottemakerindustri, mens produksjon av tekstiler og sykler har satt byen på kartet i nyere tid. Sykkelproduksjonen av DBS startet sin produksjon av sykler her i 1892.

Sandesgauken er en leirgauk laget i Sandnes siden 1800-tallet som ble delt ut som reklameprodukt for den omfattende tegl- og kleramikkindustrien som fra 1783 etablerte seg der. Gauken har siden vært et varemerke og symbol for byen.
I midten av Langgt. har de dette reisverket. Denne pyntes, brukes ved forskjellige arrangementer og er en fryd for øyet:
Butikkene gjør sitt og pynter etter beste evne:
En liten bakgate:

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg