La husene “snakke” – i Pedersgata i Stavanger

Har du som meg lurt på og fundert på gamle hus sin historie? Ja du går forbi et hus som du ser er gammelt og lurer på hvem har bodd her og hvordan levde de?

Nå er det nettopp det du kan gjøre på enkelte hus i Pedersgata i Stavanger.  Totalt 19 hus har til nå fått en Qr-kode på veggen, og du blir tatt til en side med historie om huset du står foran.

Nå skal jeg ikke røpe så mye om disse husene, men det er små hus som har hatt titalls beboere, et tidligere skomakerverksted som nå er omgjort til en av Michelin-restaurant, sjømenn og livet deres og mye mer.

Johanna som er omtalt som forteller på skiltene er en kjent figur fra Stavanger forfatterens Ajax sine historier om Stavanger.

 

Hvor er Pedersgata tenker du kanskje?

Vel denne gaten ligger bare et steinkast fra sentrums kjernen. Jeg må nevne at de senere årene har gaten fått et lite løft, og kan by på sjarmerende restauranter og spiseplasser, koselige butikker med mye rart og ikke minst en avslappet atmosfære. Ja jeg må jo og nevne at nettopp i denne gaten finner du og to av Stavangers Michelein restauranter.

Gaten har et urbant preg, og en del graffiti  på husvegger og murer. Gaten ble innlemmet byen i 1848 og fikk navnet sitt i 1861. Det er totalt 143 husnummer i gaten.

Husene i gaten er en del av trehus bebyggelsen i byen og er bygget mellom 1820 til 1860 antas det.

Så absolutt en plass å besøke hvis du er i Stavanger.

Sjekk gjerne ut mine tidligere innlegg om gaten og området  HER, og HER

 

2 kommentarer
    1. Så artig at du kan få historie ved en QRkode 🙂 Ja veldig lyst den veien å se meg rundt 🙂 Du har mye god informasjon om hjembyen din – og artig å følge med 😀 Lag deg en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg