Ølbergskogen – Sola Kommune

Tenk, nå er påsken over. I forkant føltes det som om vi hadde en haug av dager fri, og med kun kanskje planer, og uten poden i hus, tenkte jeg kanskje at det kunne fort bli noen lange dager.

Men neida. Dagene har bare forsvunnet liksom, og jeg har fått meg noen flotte turer. Lifjell er besteget og det samme er Selvikstakken. Strandturer til Bore, Orre, Ogna og Brusand har jeg også fått med meg.

I går skulle jeg i grunnen kun ha en hjemmedag i hagen, men på grunn av et gartneribesøk som ligger på vei til Ølberg, kom tanken om softis. Tenkt så gjort. Årets første vel og merke, og den smakte himmelsk, selv om jeg måtte jobbe for den siden det var lange køer.

På vei tilbake tok nysgjerrigheten min overhånd og jeg havnet på en liten oppdagelses tur i Ølberg skogen. Her har jeg aldri vært før så det var ganske så spennende.

Skogen ligger rett etter Sola stranden på vei mot Ølberg camping.

Denne skogen ble i sin tid plantet for å hindre sand flukt. Den har i mange år vært eid av det militæret som solgte eiendommen til Sola Kommune i 2007.

Det startet med at leiren ble bygget som en ammunisasjonsleir for Sola Flyplass i 1940. Senere utbygd av Forsvaret.

Det står flere bygninger og bunkere igjen i skogen. Det er åpent, så hvis en ønsker kan en gå inn å ta en titt.

Jeg legger ved noen bilder og ønsker dere en fantastisk dag. Det er jo tirsdag.

 

Når en kjører mot Ølberg ser en disse benkene i starten på skogen. Foran her er det en parkeringsplass. Skogen er på begge sider av veien. Anbefaler å ta en titt på begge sidene.

 

Noen såkalte garasjer som ble brukt av tyskerne. Det var to gater av disse.

 

Toaletter som sto så fint litt  her og litt der.

 

 

Jeg gikk inn i denne bunkeren. Dette er fra krigens dager, og ligger ganske gjemt som du ser.

 

 

Det er jo på sin plass med litt kunst – også i bunkere.

 

 

8 kommentarer
    1. Der har jeg vært på tur mange ganger. Fint å gå, og litt annet å se ja, enn på andre steder 🙂
      Min første softis i år var også på Ølberg. Jeg slapp å stå i kø, det var litt kaldt denne dagen.
      Fine bilder fra mange fine turer du har vært på ♥
      Ønsker deg en fin start på hverdagen igjen ♥

    2. Historisk sus… Litt uhygge og litt komikk (Toaletter og “kunst”.). Det minner jo om noe som langt fra var trivelig. Samtidig forteller det jo noe om det som var. som Generasjonen før oss opplevde jo den tida. Min mor husker godt krigen. Hun var ni år da de tyske troppene invaderte Norge våren 1940. Jeg får ikke opp dine blogginnlegg på FB. Litt rart.

      1. Bare hyggelig… ja det er det… litt uhyggelig innimellom… følte at av og til at det ble litt vel virkelig og forventet at noen fra den tiden dukket opp…….. burde kanskje ikke gått og tuslet alene… he,he.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg